Valse promoties blijven ook na de recente wetswijziging bestaan, concludeert Test Aankoop. Hoewel het vanaf nu verplicht is om de korting te berekenen op de laagste prijs van de voorbije 30 dagen, zondigen nog veel elektroretailers online.
Op straffe van boete
Net voor de zomersolden is in België een nieuwe wet aangenomen die ‘soldenfraude’ moet tegengaan: vanaf nu moeten retailers hun prijsvermindering berekenen op de laagste prijs in de dertig voorafgaande dagen. Ook moet die referentieprijs duidelijk worden geafficheerd. Op die manier wil de overheid vermijden dat handelaars de prijzen eerst opblazen om zo de indruk te geven dat ze hogere kortingen geven.
Al in januari was de regel goedgekeurd op Europees niveau, maar nu is ze ook in België van toepassing. Voor wie toch soldenfraude pleegt, dreigen boetes tussen de 208 en 80.000 euro. Tijdens de vorige wintersolden controleerde de FOD Economie al of de referentieprijzen correct werden vermeld, maar toen zondigde een vijfde van de 171 geïnspecteerde handelaars.
“Consumenten die een koopje willen doen, moeten exact weten wat ze besparen tegenover de oorspronkelijke prijs”, zegt Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker aan HLN. Deze soldenperiode zal dan ook extra worden gecontroleerd, zowel in de fysieke winkels als online.
Neppromoties online
Test Aankoop deed alvast online de test bij een aantal grote elektronicaretailers en zag daar meteen “een handvol overtredingen”. Soms werd geen referentieprijs vermeld, maar regelmatig gaf een webshop een referentieprijs op die helemaal niet overeenkwam met de prijzen van de afgelopen maand. De webshops toonden hogere prijzen, waardoor de nieuwe soldenprijs een pak spectaculairder leek.
“Het is de online-variant van de klassieker waarbij in winkels elke soldenperiode het prijsetiket met een hoger bedrag werd overplakt”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. “Of we nu moeten spreken van een wijdverspreide praktijk? Gebeurt zoiets altijd bewust, of spelen ook IT-fouten mee? Moeilijk te zeggen. Onze bevindingen zijn ook momentopnamen. Feit is wel dat dergelijke misleiding courant voorkomt en de consument dus maar beter waakzaam is.”