18,7 miljoen euro omzet
Het komt niet als een verrassing dat Smartphoto zijn groothandelsactiviteiten stopzet. De afdeling staat al een hele tijd zwaar “onder druk door de evolutie van de markt van de cameraverkoop, met een omzetdaling van meer dan 35% tot gevolg”, aldus CEO Stef De Corte in een persbericht.
Daarom heeft de groep besloten om “vanaf 2 juni 2014 de cameraverkoop uit te faseren en te stoppen met deze groothandelsactiviteit. Het betrof in 2013 een omzet van 18,7 miljoen euro. De impact op de omzet van dit jaar wordt geschat op een daling van 15 miljoen euro in vergelijking met vorig jaar.” Anderhalf jaar geleden trok de Oost-Vlaamse fotogroep zich ook al terug uit de retailmarkt, waarin hij actief was met Photo Hall.
Meer dan ooit fotogeschenken
Smartphoto blijft wel instaan voor de fotofinishing bij de aangesloten (zelfstandige) fotohandelaars en gaat daarnaast volop “focussen op de groeiende markt van de e-commerce“, met name fotoboeken en -geschenken (kalenders, mokken, telefoonhoesjes, T-shirts e.d.). De groep kondigt een “verdere uitdieping van het aanbod” aan.
Smartphoto won vorige maand, voor het tweede jaar op rij, de BeCommerce Award van beste Belgische webshop in de categorie Vrije Tijd & Ontspanning en lanceerde dit voorjaar zijn app in de iTunes App Store.