Verkochte ketens goed voor 1,3 miljard euro
Delhaize kondigde de verkoop al aan in mei vorig jaar. Het was een van de laatste grote beslissingen van toenmalig topman Pierre-Olivier Beckers en de topman van de Amerikaanse activiteiten Roland Smith.
De drie verkochte ketens waren volgens Amerikaanse normen te klein, ook al stonden de 165 winkels onder die uithangborden (72 bij Sweetbay 72 bij Harveys en 11 bij Reid’s) in 2012 voor een globale omzet van 1,8 miljard dollar of omgerekend 1,3 miljard euro.
Opbrengst iets lager dan verwacht
Delhaize wil zich nu in de VS richten op zijn merken Food Lion, Hannaford en zijn discountketen Bottom Dollar. Volgens de warenhuisgroep, die vorig jaar een totale omzet van 20,9 miljard euro boekte, ziet die laatste zijn verliezen trouwens afnemen.
De uiteindelijk ontvangen som voor de drie Amerikaanse ketens ligt iets lager dan aanvankelijk verwacht. Vorig jaar sprak Delhaize van een aankoopbedrag van 265 miljoen dollar (195 miljoen euro) in contanten, na een aanpassing zijn het er 246 miljoen dollar geworden.
Ook distributiecentrum wordt verkocht
Delhaize voltooide eveneens, in een afzonderlijke transactie, de verkoop van zijn distributiecentrum in Plant City (Florida) aan C&S Wholesale Grocers voor een bedrag van 28 miljoen dollar, omgerekend 21 miljoen euro. Vorig jaar heette het nog dat Delhaize het distributiecentrum van Sweetbay zou behouden.