Leden van Amazon Prime mogen een jaar lang zonder bezorgkosten bestellen op Grubhub, de Amerikaanse dochter van Just Eat Takeaway. In ruil stapt Amazon in het kapitaal van de maaltijdbezorger.
Opbrengst vanaf 2023
Just Eat Takeaway sluit een commerciële deal met Amazon: leden van Amazon Prime in de Verenigde Staten kunnen zich vanaf nu aanmelden voor een gratis lidmaatschap op Grubhub+. Met die dienst kunnen Prime-leden onbeperkt bestellen bij restaurants die aangesloten zijn op maaltijdplatform Grubhub zonder bezorgkosten te betalen. Met het lidmaatschap krijgen klanten ook toegang tot speciale voordelen en beloningen.
Het abonnement zal één jaar geldig zijn, waarna Grubhub natuurlijk hoopt dat mensen overschakelen op een betalend lidmaatschap. “De overeenkomst zal naar verwachting het aantal leden van Grubhub+ uitbreiden, terwijl het een neutraal effect zal hebben op de winst en kasstroom van Grubhub in 2022, en zal vanaf 2023 de winst en cashflow verhogen”, redeneert Just Eat Takeaway.
15% van de aandelen
Just Eat Takeaway heeft het moeilijk in de VS en hoopt zo de omzet op te krikken. De Nederlandse groep nam Grubhub pas een jaar geleden over, maar kreeg daar meteen veel kritiek op van aandeelhouders. CEO Jitse Groen heeft in april moeten beloven dat het een oplossing (lees: koper) zoekt voor de Amerikaanse poot.
Mogelijk wordt Amazon uiteindelijk die overnemer, want de e-commercereus krijgt in ruil voor de samenwerking al aandelen van het maaltijdplatform. Sowieso krijgt Amazon een belang van 2% in Grubhub, maar daar kan nog eens 13% bijkomen als voldoende nieuwe consumenten zich abonneren. Just Eat Takeaway blijft ondertussen wel actief de gedeeltelijke of volledige verkoop van Grubhub onderzoeken, belooft het bedrijf.