De keten van tweedehandswinkels Kringwinkel heeft een nieuwe huisstijl en een nieuwe slogan. Met als baseline ‘Opnieuw geluk’ willen de kringloopwinkels een bredere en jongere doelgroep aanspreken.
Manifest in slam poetry
Sinds de keten in 2001 het merk Kringwinkel deponeerde, is de huisstijl steeds dezelfde gebleven, zegt communicatieverantwoordelijke Karen Roose van HERW!N (de koepel van de Kringwinkels). “Tijd voor een upgrade dus, want kringwinkelen is vandaag helemaal hip”, aldus Roose.
Die upgrade komt er in de vorm van een nieuw logo, een nieuwe huisstijl en een andere baseline. Ook de toekomstvisie werd opgefrist. Onder het motto ‘Opnieuw geluk’ wil Kringwinkel een bredere doelgroep en vooral een nieuwe generatie klanten aanspreken.
De circulaire winkels leggen hun toekomstvisie ook vast in een nieuw manifest, dat – speciaal voor die jongere doelgroep – is uitgebeeld in een ‘slam poetry’-video. “De video toont dat er in de Kringwinkel voor iedereen wat te vinden is. Alle figuranten zijn authentieke klanten, gevers of medewerkers. En alle spullen die je ziet komen ook effectief uit de Kringwinkel”, zegt Roose.
Primeur voor centrum Antwerpen
Als eerste krijgt de gloednieuwe vestiging in de Lange Koepoortstraat in Antwerpen de nieuwe huisstijl. De winkel opende vandaag en is de eerste volledige vestiging in het centrum van Antwerpen sinds de sluiting van de winkel op de Sint-Jorispoort eind 2020. In een zijstraat van de Meir is wel een filiaal met alleen kleding te vinden en op het Nieuw-Zuid ligt een groot pand even buiten het stadscentrum.
De locatie in de Lange Koepoortstraat is bewust gekozen omdat hij past bij de nieuwe identiteit, zegt communicatieverantwoordelijke Louise Vrints aan Gazet van Antwerpen: “Deze straat is enorm aan het opleven en je hebt hier heel veel zaken met lokale of tweedehands mode.”