2,87 miljard euro omzet
Het modehuis zag zijn omzet 17% groeien tot 2,33 miljard Britse pond of ruwweg 2,9 miljard euro. De brutowinst steeg 8% tot 461 miljoen pond (net geen 570 miljoen euro) en voldeed daarmee aan de verwachtingen van de analisten.
Hoofddesigner en CEO Christopher Bailey, die op 1 mei Angela Ahrendts opvolgde, sprak van een “uitmuntend merkmomentum“, ondanks forse “tegenwind van de wisselkoersen”. Hij rekende voor dat de jaarwinst liefst 50 miljoen pond lager had kunnen uitvallen tegen de wisselkoersen van vandaag.
Mooie groei retailactiviteit
Vooral de eigen retailomzet groeide sterk (+15% tot 1,62 miljard pond) en is nu al goed voor 70% van de totale omzet, dankzij een verder vervagen van de grenzen tussen offline en online. Zo genereren de iPads die Burberry in zijn winkels gebruikt intussen al een kwart van de online omzet, tegenover 15% een jaar eerder. Burberry runt momenteel 215 monobrandwinkels, 227 concessies in warenhuizen, 55 outlets en een webshop.
De supergroei van de wholesale-tak (+33%) is dan weer vooral te danken aan het ‘Beauty’-gamma dat in april 2013 gelanceerd werd, want exclusief schoonheidsproducten steeg de omzet maar 2%. De opstart van een eigen schoonheidslijn laat zich trouwens ook gevoelen in de licentietak: die zag zijn omzet 28% zakken door het stopzetten van enkele deals. Op vergelijkbare basis was er een kleine groei van 2%.
Inzetten op Japan
Het 158 jaar oude Britse mode-icoon wil de komende vijf jaar zijn aanwezigheid in Japan fors uitbreiden om volop te profiteren van de boomende Japanse luxemarkt, de grootste wereldwijd na die van de Verenigde Staten. Bailey benadrukte dat de vier shops en de tien concessies van Burberry in Japan de sterkste vergelijkbare omzetgroei van de voorbije twee jaar hadden neergezet. “Onze sectorgenoten realiseren nu al 10% van hun wereldwijde omzet in Japan, terwijl wij daar amper meespelen”, bevestigde Pascal Perrier, CEO van Burberry Asia Pacific, de groeiambities voor Japan.
Tegelijk wil Burberry ook zijn beauty-business voort uitrollen en bevestigt de groep tegen eind 2015 de markt van de huidverzorging te willen betreden.