Nieuwe strategie
De verkoop van de merken in Noord-Amerika zou goed zijn voor een bedrag van 2,15 miljard dollar (1,6 miljard euro). De verkoop geldt als de volgende stap in de strategie van Unilever om steeds meer te focussen op producten voor persoonlijke hygiëne, die een grotere marge hebben, en echt grote merken zoals Knorr.
Unilever verkocht vorig jaar ook al enkele merken in Noord-Amerika en hoopt ook nog de producten van Slim-Fast van de hand te doen. Met de verkoop van de sausmerken verkocht Unilever ook enkele productiebedrijven in de VS. Ragu en Bertolli hebben jaarlijks een omzet van ongeveer 440 miljoen euro. Verwacht wordt dat de deal eind juni volledig rond zal zijn.
Internationale expansie
De koper, Mizkan, is een Japans bedrijf dat al 210 jaar bestaat en vooral kruiden, olies, kookwijnen en aanverwanten verkoopt. Sinds 2011 kocht het al enkele Europese en Amerikaanse merken om zo verder te groeien buiten de Japanse markt.
“Deze transactie is een belangrijke mijlpaal in onze globale expansiestrategie“, aldus CEO Kazuhide Nakano: “We zijn er zeker van dat deze transactie ons zal verder helpen om onze doelen van diversificatie en expansie van onze internationale voetafdruk te behalen.”