De Belgische winkels van Metro en Makro gaan nog minstens één jaar door onder de huidige merknamen. Een grote herstructurering is niet voor meteen: de nieuwe eigenaars nemen de tijd om een strategie uit te werken.
Investeerders zien potentieel
Vanochtend hadden de vakbonden een eerste vergadering met Bronze Properties, de overnemer van Metro en Makro in België. Concreet nieuws kregen ze evenwel niet te horen. De investeerder zegt potentieel te zien in de Belgische winkels, maar hoe de nieuwe eigenaar de enorme verliezen denkt weg te werken, is niet duidelijk.
De winkels aanpassen en verkleinen is één piste. Ook denken de overnemers met kortere beslissingslijnen sneller te kunnen schakelen. De winkels blijven gedurende zeker één jaar onder de bestaande merknamen opereren, met de huismerken van Metro en Makro en met ondersteuning van het voormalige moederbedrijf. Die licentie kan nog worden verlengd.
Enkele maanden respijt
De gevreesde herstructurering laat dus alleszins nog even op zich wachten: “Terwijl we eerst dachten dat er snel een herstructurering zou komen, denk ik nu dat de nieuwe eigenaars enkele maanden de tijd zullen nemen om een strategie uit te werken”, zegt Wilson Wellens van vakbond ACLVB aan De Tijd.
De vakbonden vrezen groot jobverlies, omdat Bronze Properties samenwerkt met GA Europe, een bedrijf dat bekend staat als een harde saneerder: het was onder andere betrokken bij de verkoop van de Belgische Blokker-winkels en de herstructurering van McTrek.