“De ene 36 is de andere niet”
Brantano heeft een ‘schoenscanmachine’ in gebruik genomen die de binnenkant van de schoenen nauwgezet en tot in de kleinste details opmeet en in kaart brengt. “We merkten dat een 36 niet altijd een 36 was”, zegt CEO Stefaan Van Weyenbergh. “De belangrijkste reden is dat de maten van merk tot sterk verschillen.”
De schoenscanner vormt de perfecte aanvulling op de 3D-voetscanner die intussen in alle Brantano-winkels is uitgerold. Die meet de lengte en de breedte van de voeten, de hoogte van de wreef, het verschil tussen de linker- en de rechtervoet én geeft de indicatieve schoenmaat weer. Al deze gegevens worden bewaard op een persoonlijke gezinskaart die de klant meekrijgt.
Met de informatie op de kaart kan de consument zowel in de winkel (via aanraakschermen) als online zoeken naar de perfecte maat die matcht met zijn of haar persoonlijke meetresultaten. Brantano heeft intussen al 3D-scans van ruim 3.000 paar schoenen: 765 paar voor dames, 797 paar voor meisjes, 753 paar voor jongens en 696 voor heren.
Toch is het Brantano niet enkel om het comfort van de klant te doen! “Webwinkels in de modebranche worden geconfronteerd met retouren die kunnen oplopen tot 50%. Zowat een kwart van de mensen die online schoenen kiezen bij Brantano, sturen die terug”, zegt CEO Stefaan Van Weyenbergh, die hoopt dankzij deze 3D voet- en schoenscan het aantal retourzendingen drastisch naar omlaag te krijgen.