“Hygiëne laat nog te vaak te wensen over”
Volgens Test-Aankoop heeft de consument het recht om te weten welke hotels, restaurants, cafés en voedingszaken de normen inzake hygiëne naleven en welke er hun laars aan lappen. Wat heb je er als consument aan om te weten dat in 2013 nog altijd 35% van de gecontroleerde zaken tegen de lamp liepen (de jaren voordien kregen zelfs 50% van de horeca- en 40% van de voedingszaken een ongunstig verslag), als je niet weet welke dat zijn en waarom.
De consumentenorganisatie is er overigens heilig van overtuigd dat transparantie de snelste weg is naar een verbetering van de hygiëne: “In Denemarken bijvoorbeeld worden de inspectieresultaten in duidelijke en begrijpelijke taal bekendgemaakt voor de consument. Dit heeft ervoor gezorgd dat er op minder dan tien jaar tijd een stijging is van maar liefst 25% gunstige rapporten.”
Omdat het FAVV tot nog toe weigerde de inspectieverslagen openbaar te maken, was de consumentenorganisatie naar de Raad van State getrokken. Met succes: het opperste rechtsorgaan in ons land heeft nu geoordeeld dat “De openbaarheid van bestuursdocumenten een fundamenteel recht [is] dat in de Belgische rechtsorde door artikel 32 van de Grondwet wordt gewaarborgd”. Het arrest zegt ook duidelijk: “Openbaarheid is de regel, beslotenheid de formeel te motiveren uitzondering.”
“Beredeneerd informatiesysteem in de maak”
In een eerste reactie laat het Voedselagentschap weten dat het uiteraard het arrest van de Raad van State zal volgen. “Het FAVV heeft al maanden geleden het initiatief genomen om inspectieresultaten publiek ter beschikking te stellen”, zegt Lieve Busschots, woordvoerster van het FAVV. “We zijn bezig met de praktische uitwerking ervan. Bij de voorstelling van het jaarverslag van het FAVV zal daarover meer gecommuniceerd worden.”
Ook Horeca Vlaanderen heeft al proactief samengezeten met het FAVV en Test-Aankoop om te komen tot een “beredeneerd informatiesysteem” en geen schandpaal. Want, zo zegt afgevaardigd bestuurder Danny Van Assche, “er zijn gradaties en nuances in overtredingen. Geen poetsplan hebben, is een inbreuk maar het hoeft niet te betekenen dat er nooit wordt gepoetst in die zaak.”
“Voedsel bereiden dat schadelijk is voor de volksgezondheid is daarentegen wel een zware inbreuk en dan zeggen wij als eersten dat hier een zware sanctie moet volgen, namelijk sluiting van de zaak.” Horeca Vlaanderen vindt ook dat het gepubliceerde evaluatiesysteem “ruimte moet laten voor correcties door de uitbater in geval van een negatieve evaluatie”. Wordt vervolgd…