De Britse supermarktketen Tesco waarschuwt voor veranderend shoppergedrag als gevolg van de inflatie. Op de thuismarkt daalt de omzet, al wint de keten wel marktaandeel. Opvallend: online krijgt forse klappen.
“Ongelooflijk uitdagend”
Op groepsniveau noteert Tesco in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een vergelijkbare omzetgroei van 2%, maar in het Verenigd Koninkrijk daalde de vergelijkbare omzet met 1,5%. Wel wist de foodretailer er zijn marktaandeel te verhogen met 37 basispunten. De sterkste daling was er voor non-food. Opmerkelijk is de daling van de onlineverkopen met liefst 14,5%.
De afgelopen weken is de omzet blijven dalen, zegt CEO Ken Murphy: “De marktomstandigheden blijven ongelooflijk uitdagend. We zien enkele vroege aanwijzingen van veranderend klantengedrag als gevolg van de inflatoire omgeving. Klanten worden geconfronteerd met ongekende stijgingen van de kosten van levensonderhoud en het is daarom des te belangrijker dat we samenwerken met onze leveranciers om de inflatie zoveel mogelijk te beperken.”
Inzetten op koopkracht
Tesco blijft op zijn thuismarkt dan ook sterk inzetten op koopkracht. De Britse marktleider afficheert ‘dagelijkse lage prijzen’ en vergelijkt voor een basisassortiment de prijzen met Aldi, om te vermijden dat shoppers elders gaan winkelen. Dat weegt onvermijdelijk op de marges.
Naar de kwartaalresultaten van Tesco werd uitgekeken, omdat ze mogelijk de toon zetten voor de hele Europese foodretailsector. Heel erg bemoedigend lijken de vooruitzichten niet.