Hogere kosten
De omzet van Geox in het eerste kwartaal kwam uit op 268,5 miljoen euro, een stijging van 2,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de verkoop in eigen winkels deed het aanmerkelijk beter: daar steeg de omzet met 45,2 procent naar 77 miljoen euro. Ook de vergelijkbare omzet steeg er met 20 procent.
Omwille van hogere kosten in de productie en een agressief promotiebeleid tijdens de koopjesperiode daalde de marges echter aanzienlijk. Daardoor viel de winst met 47 procent terug, naar 27,8 miljoen euro ten opzichte van 40,5 miljoen euro een jaar eerder.
Positief signaal
De omzetstijging is voor Geox een positief signaal, aangezien de omzet over het volledige jaar 2013 met maar liefst 20 procent daalde. Dat kwam vooral omwille van moeilijke omstandigheden in Spanje en Italië, maar daar lijkt de situatie zich te herstellen. In Italië steeg de omzet met 8,3 procent in het eerste kwartaal, naar 97 miljoen euro.
In de rest van Europa bleef de omzet gelijk. In Noord- en Zuid-Amerika was er een daling van 4,8 procent en in de rest van de wereld een stijging van 1 procent.
Grootste stijger binnen het bedrijf was de verkoop van kleding: daar steeg de omzet met 11 procent. De verkoop van kleding is goed voor bijna 14 procent van de totale omzet van Geox.