Wisselkoersen drukken omzet
Armani haalde in 2013 een recordomzet van 2,19 miljard euro. Daarmee doet het 4,5 procent beter dan een jaar eerder, toen de omzet wel veel sterker groeide met 16 procent. Toch mag Armani tevreden zijn, want het kon op alle markten en bij elk merk een groei laten optekenen. De wisselkoersen drukten wel negatief op het resultaat: zonder wisselkoerseffecten kwam de groei in 2013 uit op 8,3 procent. Ook de groeivertraging in China had zijn gevolgen.
Die recordomzet leverde Armani een operationele winst van 401 miljoen euro op, 18 procent meer dan een jaar eerder. Armani investeerde vorig jaar ook 100 miljoen euro in de uitbreiding van het winkelnetwerk en het verbeteren van onder andere de productieketen. Die investeringen zal het ook dit jaar verderzetten. Zo wil het dit jaar minstens evenveel winkels opendoen als in 2013.
Verdere investeringen
Daarnaast heeft het ook de resterende 50 procent van A/X Armani Exchange overgenomen. Met dat fastfashionmerk wil het de concurrentie aangaan met merken zoals H&M en Zara. Momenteel zijn er wereldwijd 270 winkels van A/X Armani Exchange.
Het merk krijgt ook wel wat kritiek te verduren, omdat het steeds meer focust op het midden van de markt, waardoor het luxe-imago van het merk zou aangetast worden. Dit terwijl andere merken zoals Gucci en Louis Vuitton net meer en meer focussen op de rijkere klanten.