In het eerste kwartaal van 2022 spendeerden Belgen bijna een derde meer online. Voor het leeuwendeel is die stijging toe te schrijven aan de heropleving van de reis- en evenementensector, maar ook voeding boekt een opvallende vooruitgang.
Verdriedubbeling voor pakketreizen
Tijdens de eerste drie maanden van het jaar spendeerden Belgische consumenten gemiddeld 521 euro online. Dat is opnieuw een recordbedrag: het betekent dat de consument nu één op vier euro’s online uitgeeft. De totale online kwartaalomzet bedroeg 3,69 miljard, of een stijging met 30% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Per aankoop spendeerde de Belg gemiddeld 85 euro, en dat voor een totaal aantal van 43,2 miljoen aankopen. De cijfers komen uit de BeCommerce Market Monitor.
Die mooie groei is grotendeels toe te schrijven aan de terugkeer van de reis- en evenementensector na twee jaren van stilstand door de coronabeperkingen: tijdens het eerste kwartaal van 2022 spendeerde de Belg 1,7 miljard euro aan diensten online, dat is een verdubbeling. Voor pakketreizen was er zelfs sprake van meer dan een verdriedubbeling, al komen die uiteraard uit een erg diep dal.
Prijsbewust kopen
“Na twee verloren jaren, kiezen de consumenten deze lente en zomer resoluut opnieuw voor de ervaringen”, zegt directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Tegelijk zijn consumenten zich ook bewust van de inflatie en stijgende prijzen en kopen ze online meer prijsbewust, op zoek naar essentiële producten. Vooral kledij, schoenen en voedingsproducten blijven substantieel terrein winnen.”
De opvallendste groei is die van de voedingssector: 4,2% van alle voeding wordt nu online aangekocht. Dat percentage blijft echter nog heel laag vergeleken met de modesector: vier op tien kledingstukken worden online aangekocht, bij schoenen is dat één op vier. “Door de stijgende inflatie winkelt de consument meer dan ooit prijsbewust: niet enkel de prijs van het product, maar ook de verplaatsingen beginnen te tellen”, denkt Geeroms.