Colruyt Group ziet zijn marge verdampen als gevolg van toenemende prijsconcurrentie en stijgende kosten. De retailer wint wel weer wat marktaandeel, maar betaalt daarvoor een hoge prijs: dit jaar zal het resultaat nog lager uitkomen.
Onder de lat
Hoewel de omzet van Colruyt Group in het afgelopen boekjaar 2021-2022 licht steeg (+1,2%), daalde het bedrijfsresultaat met liefst 28,3%. Daarmee gaat de retailer serieus onder de lat. De marge daalt van 5,3% naar 3,7%. Dat is vooral te wijten aan de zwakkere prestaties van de voedingsketens van de groep.
Hoewel het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Spar wel lichtjes steeg van 30,6% naar 30,8%, stond de omzet onder druk. Colruyt verloor 3% omzet, Okay Bio-Planet en CRU verloren 8,6%. Als verklaring verwijst de retailer naar de versoepelingen van de coronamaatregelen en de toenemende prijs- en promotiedruk.
Hevige concurrentie
Ook de inflatie speelt het bedrijf parten. Dat de prijs nu weer hoog op de agenda staat, is in principe goed nieuws voor een discounter. Het probleem is echter dat Colruyt prijs- en kostenverhogingen niet volledig kan doorrekenen omwille van zijn laagsteprijsgarantie en de sterke concurrentie. Vooral Albert Heijn houdt de druk hoog.
Bovendien wordt Colruyt bovengemiddeld getroffen door de automatische loonindexering: het personeelsbestand is sterk gegroeid en heeft een iets hogere anciënniteit dan bij de meeste concurrenten.
Prijsstijgingen beperken
Beterschap zit er niet meteen in door de stijgende kosten en een dalend consumentenvertrouwen. Die moeilijke context zal zich ook dit jaar doorzetten, terwijl de concurrentie hevig blijft. Het resultaat voor het huidige boekjaar zal dan ook nog verder dalen, verwacht het bedrijf.
Dat is voor Colruyt Group echter geen reden om de strategie bij te sturen: de retailer houdt vast aan de laagsteprijsgarantie en zal prijsstijgingen zoveel mogelijk beperken, “door verzoeken tot prijsstijgingen grondig te analyseren en in overleg te gaan met de leveranciers.”
Langetermijnvisie
Vorige week gaf CEO Jef Colruyt een strategische update waaruit ook al bleek dat de groep niet zal afwijken van zijn langetermijnvisie. De retailer wil sterker inzetten op stadsklanten en digitale diensten verder uitbouwen. Deze week begon Collect&Go met thuisleveringen in een beperkt aantal regio’s. Maar waarnemers blijven bezorgd om het beperkte groeipotentieel in voeding en de voor sommigen onduidelijke strategie in non-food.
De beurskoers is intussen gezakt naar een niveau van meer dan tien jaar geleden, het dividend wordt verlaagd. De familiale aandeelhouders zijn blijkbaar bereid om dat offer te maken. Wat de beleggers en de medewerkers – die immers ook vaak aandelen in portefeuille hebben – ervan vinden, is een andere vraag.