Consumentenelektronica: uitkijken naar het WK Voetbal
Het marktsegment van de consumentenelektronica wordt traditioneel gedomineerd door de televisies, en ook in het eerste kwartaal van 2014 kwam meer dan de helft van de omzet op naam van de Flat Panel TV-verkoop. Desalniettemin gaat die er zo’n 15% op achteruit in afwachting van nieuwe innovaties als OLED, de curbed screens en andere Ultra HD’s. De grootste klappen vallen echter bij de MP3/MP4-spelers, de tuners-versterkers en de DVD/Blu-Rayspelers, met dalingen van om en bij de 30%.
Enige lichtpuntjes blijven de mini- en dockingspeakers en vooral de soundbars, die stilaan uitgroeien tot een must-have, want “het wordt steeds moeilijker om bij de almaar dunner wordende TV-schermen een prima geluidskwaliteit te garanderen. De soundbars zijn hiervoor een uitstekende oplossing”, lezen we in het kwartaalrapport van GfK Retail & Technology.
Gelukkig kan de sector zich optrekken aan het WK voetbal: “In het volgend kwartaal zijn alle ogen gericht op Brazilië. We hopen dat dit voor de Belgen een aanleiding is om een nieuw TV-scherm te kopen”, klinkt het bij GfK.
Omzetgroei tablets verzwakt, smartphones almaar goedkoper
Tablets realiseerden weliswaar nog steeds een groei in aantallen ten opzichte van vorig jaar, maar de sterke prijsdalingen in dit marktsegment knagen aan de omzet. Dat geldt ook voor de smartphones: in aantallen steeg de verkoop wel met 8%, maar aangezien de gemiddelde prijs van een smartphone met 11% is gedaald en de verkoop van klassieke gsm’s er ook met 18% op achteruit is gegaan, klokt de omzet van de totale ‘mobile handset’-markt zo’n 7,5% lager af.
Niettemin blijft de markt van de accessoires voor mobiele telefoons wel nog aantrekken, en dat zowel in volume (+8%) als in waarde (+17%).
Lichte heropleving grote elektro
Voor het groot witgoed lijkt het ergste wel achter de rug: na een jaar waarin groei uitbleef, bracht het eerste kwartaal een bescheiden vooruitgang. Dat heeft het vooral te danken aan de inbouwmarkt en dus de keukensector, want in het vrijstaande segment loopt het minder vlot.
De kleine elektro kende daarentegen een blitsstart, en dat zowel bij keukenelektro (met een glansrol voor de mixers, keukenrobots en blenders: +20%) als personal care (enkel de haardrogers trappelen ter plaatse). ‘Home comfort’, en dan vooral de stofzuigerverkoop, heeft het iets moeilijker. Al knopen de strijkijzers na twee lastige jaren wel weer opnieuw aan met groei (+8%).
Media en Entertainment: valse noten
Ondanks de lancering van de PS4 – die in zijn eentje gezorgd heeft voor een groei van 24,6% in het segment van de spelconsoles – blijft de markt van de games afkalven: deze ging alweer bijna een kwart omlaag (-24,6%). Klassieke toppers als GTA 5, FIFA 14 en Call of Duty Ghosts blijven de markt domineren.
Ook de markt van de fysieke muziekdragers en die van de DVD- en Blu-Ray-films krijgen opnieuw flinke klappen om de oren: zij gaan er respectievelijk -28,3% en -24,4% op achteruit.
Om het volledige kwartaalrapport van GfK te bekijken, kan u terecht op de website van GfK Retail Reports.