Zeeman heeft in 2021 een omzetgroei van meer dan 9% geboekt. De textieldiscounter zit daarmee ruim boven het pre-coronaniveau. Het bedrijf investeerde vorig jaar meer dan ooit in expansie, vernieuwing en duurzaamheid.
“Consistent goed”
Zeeman behaalde vorig jaar een netto omzet van 678,5 miljoen euro, een groei met 9,1% vergeleken met 2020 en ook 5,8% meer dan in 2019. Over de winst deelt de textieldiscounter geen cijfers, maar “de operationele winst is consistent goed de afgelopen jaren. We zijn de COVID-19 periode financieel goed doorgekomen. Hierdoor is onze schuldpositie relatief laag”, stelt het MVO-rapport dat de retailer gisteren publiceerde.
Het totale aantal winkels groeide vorig jaar van 1297 naar 1303. In Nederland daalde het aantal winkels wel van 468 naar 459, in België kwam er netto één vestiging bij om op 269 te landen. In Frankrijk had de retailer eind vorig jaar 304 winkels (+6), in Spanje 117 (+34), in Duitsland 141 (-8). In Luxemburg staat de teller op twaalf, in Oostenrijk op één.
Leefbaar loon
Zeeman investeerde in 2021 wel 41,1 miljoen euro, 71% meer dan in 2020. De keten opende een webshop in Frankrijk, vernieuwde winkels en test momenteel een nieuwe winkelformule op vier locaties, waarvan twee in België.
Ook blijft duurzaamheid hoog op de agenda voor het bedrijf. Klanten kunnen in alle Nederlandse winkels – en in twee testwinkels in België – tweedehands kledij inleveren en kopen. Het aandeel duurzaam katoen in de kleding- en textielcollectie werd verhoogd naar 59%. De komende jaren wil de retailer zich inzetten voor leefbaar loon in de hele productieketen.