Tweede drive voor Waterloo
Half november vorig jaar opende Carrefour zijn eerste afhaalpunten op het parkeerterrein van zijn supermarkten. Daardoor hoeft de klant zijn auto niet meer uit om zijn online bestelling op te pikken en kan hij dus binnen de vijf minuten weer vertrekken.
Sindsdien groeide dat aantal gestaag: na Oudergem volgden ook nog Evere, Drogenbos en Waterloo Mont-Saint-Jean in de Brusselse rand, Ans bij Luik, Bièrges bij Waver en Kuringen bij Hasselt en gisteren werd de achtste drive in gebruik genomen, op de parking van de Carrefour in Herstal.
Eerste alleenstaande drive
Morgen is het dus de beurt aan nummer negen, maar in tegenstelling tot de acht eerste is deze ‘drive’ niet aan een super- of hypermarkt verbonden. Voor de consument bestaat het afhaalpunt enkel uit een parking met twee afhaalautomaten, die gekoppeld zijn aan een magazijn. Daar zetten de zes medewerkers binnen de negentig minuten na de bestelling de hele boodschappentas klaar in een rek.
Consumenten kunnen via de website drive.be kiezen uit zo’n 7000 referenties, ongeveer de helft van wat de aan een fysiek filiaal gekoppelde Drives kunnen aanbieden. Dat komt door de beperkte ruimte: het pand naast de drukke Brusselsesteenweg meet amper 950 m². Wel heeft Carrefour naar eigen zeggen “alles in huis, maar dan niet per se ook alles van alle merken.”
Dat heeft echter ook zo zijn voordelen: dankzij de kleinere oppervlakte, de goed uitgedachte structuur en (niet in het minst) het feit dat werknemers hier veel sneller kunnen werken dan als ze de boodschappen in een aanpalende supermarkt moeten gaan samenstellen, duurt het amper 17 minuten eer de bestelling in een rek klaarstaat. Dat is naar eigen zeggen minder dan half zo lang dan bij een traditioneel afhaalpunt…
‘Van online bestelling naar koffer in 90 minuten’
Om de snelheidsgarantie waar te kunnen maken (“met die 90 minuten zijn we het snelste afhaalpunt van Europa“, aldus e-commercedirecteur Arnaud Lesne), werken de zes medewerkers met ‘state-of-the-art’ hulpmiddelen: dankzij een polsdisplay krijgen ze de optimale route doorgestuurd om een bestelling samen te stellen en met een vingerscanner kunnen ze vermijden dat er foute artikels worden meegenomen of dat die in foute zakken worden gestoken.
Van zodra de klant zich aanmeldt, krijgen de winkelbedienden een melding op hun polsdisplay: zo kunnen ze meteen de voorbereide zakken uit de twee afhaalzones (één voor droge voeding en een aparte voor koel en diepvries) samenbrengen in in de koffer van de klant zetten.
Niet alles staat echter in het teken van de snelheid, benadrukt Lesne verder: het feit dat je je voor een online bestelling eerst moet registreren, zorgt ervoor dat de werknemers aan de balie iedereen persoonlijk kunnen aanspreken. Bovendien wordt ook aan de kwaliteitsbeleving gedacht: vlak voor het afhalen worden alle broden en koffiekoeken nog even afgebakken.
België “kent al aparte afhaal-cultuur”
De directeur van Carrefours Drive-tak is overigens zeker van een mooie toekomst voor afhaalpunten, ook in België: “Het is vreemd dat België pas zo laat met afhaalpunten startte, ondanks het feit dat jullie land één van de wereldtoppers is qua internetinfrastructuur”, aldus de Fransman, maar “nu het fenomeen langzaamaan bekend begint te worden, zien we in België een aparte Drive-cultuur ontstaan.”
Zo besteden Belgische klanten ook als ze online kopen heel veel aandacht aan verse producten, constateert Lesne. “Terwijl in Frankrijk niet eens een derde van de omzet uit vers bestaat, is dat in België 49% – bijna de helft dus! Daar spelen we dan ook bewust op in: we geven onze medewerkers de opdracht ‘kies de verse producten uit alsof ze voor jezelf zouden zijn‘ en we tonen de producten aan de klant vóór het afrekenen. Voldoen die toch niet aan zijn eisen, zorgen we meteen voor vervanging.”
Ook zouden Belgische klanten vaak ter plekke nog extra dingen willen bestellen of andere dingen toch niet willen. “Daar zijn we dan ook flexibel in”, meent Lesne: “we laten de klant dan ook niet betalen als hij zijn bestelling plaatst; hij betaalt pas als hij hier tevreden is met zijn bestelling.” Toch is er één kleine kanttekening: “dit is wel nog steeds een cashloos verkooppunt: we aanvaarden bijna alle betaalvormen, maar geen muntstukken of bankbiljetten.”
Antwoord op Wink
De eerste alleenstaande drive van Carrefour is een rechtstreeks antwoord op Wink van de Louis Delhaize Groep, dat nu al in Zaventem en Waver twee van dergelijke concepten uitbaat en binnen de drie jaar naar tien vestigingen wil. Inmiddels laat ook Colruyt zich niet onbetuigd: het heeft al enkele stand-alone Collect & Go-afhaalpunten, onder meer in Mechelen, Zaventem, Haasrode en… Waterloo.
Ook Carrefour is ambitieus, maar wil nog niet veel in zijn kaarten laten kijken. “We kijken goed rond en als er zich mogelijkheden voordoen, zullen we ze niet laten liggen”, klinkt het. Toch zijn er momenteel nog geen concrete plannen om nieuwe drives te openen, en “zelfs dan ligt er vaak nog een hele tijd tussen de planning en de opening.” Maar dát de drives een succes worden, daar twijfelde in Waterloo helemaal niemand nog aan…