Cameleon bouwt verder aan zijn transformatie van outlet tot circulaire winkelbestemming: in Woluwe opent donderdag de tweedehandswinkel Re-Love. Zo wil de retailer tegelijk het aanbod verbreden en zijn voetafdruk verkleinen.
Uniek aanbod
Re-Love gaat van start als een hoekje een 80 m² in de Cameleon-vestiging in Woluwe. De retailer verkoopt er dames-, heren- en kinderkledij, accessoires en unieke items. De tweedehandswinkel heeft al meer dan 3.000 tweedehandsstukken binnengekregen van Cameleon-leden. Zij ontvangen bij verkoop 50% van de verkoopprijs. De stukken moeten origineel zijn en zich in goede staat bevinden.
“Door ons op de tweedehandsmarkt te begeven, geven we extra diepte aan ons unieke aanbod – we voegen merken toe die we vandaag niet hebben”, zegt projectleider Karen Van Thillo. In de collectie: jurken en broeken van Maje en Sandro, jeans van Marc Jacobs, jassen van The North Face, accessoires van Gucci en babyartikelen van Dior.
Circulaire filosofie
Cameleon is sinds de doorstart in 2020 bezig aan een ingrijpend transformatieproces waarbij een circulaire filosofie centraal staat. Die duurzame kijk zit al van bij de start in het DNA van het bedrijf: de winkel in Woluwe was het eerste ecologisch gebouwde commerciële pand in Europa. Om de ecologische voetafdruk te beperken wil de retailer meer inzetten op duurzame collecties en meer inlopen binnen Europa.
Daarnaast zet de retailer sterker in op beleving en evenementen. In Woluwe opende Cameleon al Rengo Street, een boetiek met jonge, lokale merken, planten, boeken en decoratie. Er kwam ook een Aziatisch streetfoodrestaurant. “Ondanks de stijging in onlineshoppen, blijven we geloven in de kracht en beleving van fysieke winkels. Zeker nu we na de coronacrisis in een tweede crisis zitten, hebben mensen nood aan positivisme”, zei CEO Pascale Switten daarover op het recente RetailDetail Congress.