Technologie speelt een sleutelrol in het verbeteren van de winkelbeleving en het bouwen van relevante klantrelaties, zegt H&M Group. In winkels van modelabel COS test de retailer enkele vernieuwende oplossingen.
Virtueel kledij passen
In Amerikaanse winkels van COS rolt H&M een pilootproject uit met nieuwe oplossingen die shoppers een naadloze en leuke winkelervaring moeten bezorgen. Klanten kunnen er stijladvies krijgen, sneller afrekenen en beschikken over verbeterde leverings- en retouropties. De verwachtingen liggen immers steeds hoger op het vlak van keuze en gemak, zegt de retailer.
In een eerste pilootwinkel, in Beverly Hills, heeft COS de paskamers uitgerust met slimme spiegels. Die herkennen product, maat en kleur en geven klanten vervolgens persoonlijk advies op het vlak van styling. Vanuit de paskamer kan je bovendien bijkomende items laten bezorgen, zonder dat je zelf weer de winkel in moet. In de winkel zelf bevinden zich andere types van spiegels, waar klanten kledij virtueel kunnen passen. Daarnaast test H&M nieuwe, snellere kassa-oplossingen. Klanten hoeven niet meer aan te schuiven aan de uitgang, maar kunnen afrekenen bij medewerkers op de winkelvloer.
Advies van algoritmes
Na de eerste positieve ervaringen in Beverly Hills wil H&M de technologie nu verder uitrollen naar bijkomende Amerikaanse COS-winkels. Of de technologie ook naar Europa komt, is niet bekend.
De inzet van vernieuwende technologie op de winkelvloer is niet nieuw: de Amerikaanse modeketen Rebecca Minkoff pakt al sinds enkele jaren uit met digitale snufjes op de winkelvloer. En zopas nog opende Amazon zijn eerste Style kledingwinkel. Daar winkelen shoppers via een app en krijgen ze gepersonaliseerd stijladvies op basis van algoritmes.