Groupon, Groupolitan, Promocity, Coolcoups, Gossipzone… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Websites voor “social shopping” lijken hét succesnummer van het moment. Dat ze voor de consument interessant zijn, staat buiten kijf: mooie kortingen op diensten of producten vallen zomaar in je mailbox. Maar zijn ze ook interessant voor handelaars? Dat zocht het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc uit in een interessant artikel.
Interessant…
Dergelijke sites zijn al bij al een eenvoudige en vrij goedkope manier van reclame voeren: u bereikt snel een heel ruime groep potentiële klanten, zonder dat u verplicht bent de korting ook aan al uw bestaande klanten aan te bieden, iets wat met klassieke advertenties wel anders is. Daarnaast wijst Inc erop dat sites als Groupon ook een geschikt afzetkanaal zijn om snel van een (te) grote voorraad af te geraken. Inc adviseert overigens om ‘social shopping sites’ enkel te gebruiken als middel om klantenrelaties op te bouwen in plaats van een manier om eenmalige aankopen te stimuleren.
…maar
Toch moet u twee keer nadenken voor u met een kortingsite in zee gaat. Het is nu eenmaal eigen aan dit soort van websites dat ze vooral ‘klanten’ aantrekken die uit zijn op kortingen en koopjes en dan ook danig rondshoppen. Anders gezegd: de kans dat u er veel vaste klanten aan overhoudt, laat staan klanten aan wie u een mooie boterham verdient, is niet echt groot. Bovendien moet u zich als handelaar de vraag stellen of de voorgestelde deals wel stroken met het imago dat u zichzelf en uw zaak wil aanmeten.
En, last but not least, vragen ‘social shopping sites’ ook een commissie, die niet altijd van de poes is. Misschien doet u er wel beter aan een eigen fanpagina op Facebook aan te maken, adviseert Inc.