Groeien als multichannel-speler
De internetspelers winnen op de elektromarkt almaar terrein ten nadele van de fysieke retailers. Metro-dochter Media-Saturn kan ervan meespreken: “We hebben met ons oude model de top bereikt. Dit is het moment waarop een onderneming zichzelf opnieuw moet uitvinden, want anders gaat het alleen nog maar bergaf. Vanaf nu gaan we met volle kracht een nieuwe richting uit”, zegt topman Horst Norberg in de Duitse krant Die Welt.
Die nieuwe richting heet multichannel: “In onze fysieke winkels optimaliseren we onze concepten en tegelijk bouwen we onze eigen online activiteiten significant uit. Maar anders dan de pure internetspelers ontwikkelen we daarbij een echte multichannelstrategie, waarbij klanten in om het even welk kanaal producten kunnen aanschaffen en zelfs terugbrengen, online én in de winkels”, zegt Norberg.
“Daarom bundelen we voortaan al deze activiteiten in onze dochter Media-Saturn E-Business, een dienstverlenend bedrijf dat niet enkel voor de Duitse markt werkt maar voor alle 17 landen waar we actief zijn.” Daarbij dreigen wel zo’n 200 jobs verloren te gaan, hoofdzakelijk in de administratie, maar “tegenover de 65.000 banen in dit bedrijf is dat niet veel”, vindt de topman van Media-Saturn.
Groeien met nieuwe winkelformats…
Toch benadrukt Horst Norberg dat hij met Media-Saturn een groeiverhaal wil schrijven, ook met zijn fysieke winkels. Zo experimenteert de retailer met een discountvariant, Media Markt Depot, die in eenvoudige winkels het basis- en middensegment van de markt aanbiedt. “We hebben al een winkel volgens dit concept in Hongarije en er staan er nog drie gepland in Polen; andere landen kunnen volgen”, klinkt het.
Voor binnensteden en shoppingcentra test de groep dan weer een kleiner format uit met een eerder trendy design: Saturn Concept. “We hebben van dit format tot nu toe een testwinkel in Polen en twee in Nederland. Saturn Concept focust op smartphones, laptops, computers en andere digitale apparaten.”
In landen waar Media Markt een grote dekking heeft, wil de groep het Connected World-concept uitrollen: “Dat gebeurt wellicht nog dit jaar in Duitsland, Oostenrijk en Nederland. Flink wat apparaten zijn tegenwoordig onderling combineerbaar. In plaats van eilandopstellingen per merk zullen we veeleer tonen welke technologische oplossingen vandaag allemaal mogelijk zijn.”
…én met de pure players
Tegelijk blijft Media-Saturn volop zijn pure players Redcoon (en diens Russische dochter 003.ru) uitbouwen. “Beide spelers zetten in vergelijking met de totale markt een bovengemiddelde groei. Zij spreken namelijk andere klanten aan dan onze winkels: ze richten zich tot consumenten die goede producten tegen scherpe prijzen willen en die minder belang hechten aan service.”
“Met de multichannel-aanpak van Media Markt en Saturn en onze pure internet players zullen wij aan een zeer breed scala van klantenwensen kunnen voldoen“, zegt een optimistische Norberg. “Velen denken met weemoed terug aan de tijden waarin we elk jaar dubbelcijferige groei realiseerden, maar vanaf nu moeten we enkel vooruit kijken. Ik ben er zeker van dat we nu door het dal gaan en dat de komende jaren weer succesvoller zullen zijn.”
(UPDATE) Vandaag, woensdag 7 mei, heeft Media-Saturn bekendgemaakt dat Horst Norberg het bedrijf verlaat. Zijn vertrek is een gevolg van de aanhoudende machtsstrijd tussen oprichter en minderheidsaandeelhouder Erich Kellerhals en het management van Media-Saturn. Kellerhals is niet akkoord met de huidige koers van de onderneming en probeert dan ook reeds jarenlang het huidige management de wind uit de zeilen te nemen. Normaal liep Norbergs benoeming als topman nog tot 2015.