JD.com beleefde vorig kwartaal de traagste groei sinds 2014. Al is dat erg relatief: de omzet steeg nog steeds met 18%, ondanks de lockdowns en economische tegenwind in China.
Consumentenvertrouwen is aangetast
De nieuwe golf van coronalockdowns in China weegt zwaar op de consumptie en de economie. Een veelzeggend voorbeeld: in de maand april werd in Shanghai geen enkele auto verkocht. Dat JD.com het afgelopen kwartaal de traagste omzetgroei optekende sinds zijn beursnotering in 2014, moet dus in perspectief worden geplaatst. Eerder maakte ook rivaal Alibaba het zwakste kwartaal ooit mee.
In totaal steeg de omzet bij JD.com nog altijd met 18% tot 239,7 miljard yuan (33,7 miljard euro), meer dan analisten hadden voorspeld. Het e-commercebedrijf won marktaandeel nu veel fysieke winkels weer dicht zijn. Dankzij de sterke logistieke focus slaagt de Chinese speler erin meestal nog de dag zelf te leveren, ondanks de lockdowns.
“JD.coms robuuste supplychaincapaciteiten en technologie-gedreven operationele efficiëntie ondersteunden onze solide prestaties tijdens het kwartaal, terwijl we gezond bleven groeien temidden van een uitdagende externe omgeving”, bevestigt CEO Xu Lei tegenover CNBC. Hij geeft niettemin toe dat het inkomen en het vertrouwen van consumenten is aangetast, waardoor het gemiddelde aankoopbedrag april en mei is gedaald.
Chinese overheid versoepelt
Het bedrijf rapporteerde bovendien een nettoverlies van 3 miljard yuan (420 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog een nettowinst van 3,6 miljard yuan. In april beloofde Chinese president Xi Jinping de platformeconomie weliswaar extra steun.
De Chinese overheid pakte technologiereuzen als Alibaba en JD.com eerder nochtans hard aan. De overheid dreigt er zelfs mee JD.com en anderen van de beurs te halen. Al is het niet allemaal slecht nieuws: omdat China exclusiviteitscontracten heeft verboden, heeft JD merken als Starbucks en Estée Lauder kunnen binnenhalen. Voordien waren zij enkel op platformen van Alibaba te vinden.