Antwerpen heeft z’n eerste 100% plantaardige voedingswinkel: Nieuwe Vaart wil echter geen nichespeler zijn, maar wel een breed publiek aanspreken met een focus op duurzaam, lokaal en lekker.
“Plantaardige superette”
Aantonen dat duurzaam ook lekker en makkelijk kan zijn: dat is de ambitie van ondernemers Nele Vandenhoudt en Anke Lathouwers, die op 17 mei van start gingen met Nieuwe Vaart, de eerste plantaardige voedingszaak van Antwerpen. De winkel verkoopt naast voeding ook duurzame cosmetica en onderhoudsproducten en wil niet enkel overtuigde veganisten aanspreken, maar vooral toegankelijk en drempelverlagend zijn: “Noem dit maar een plantaardige superette.”
Het assortiment is duurzaam, vaak biologisch of fairtrade en zoveel mogelijk lokaal. Shoppers vinden er bijvoorbeeld de vegan instantmixen van het Antwerpse Starfish Deli, Pomadoor sappen uit Broechem, tomaten van Stoffels uit Rijkevorsel… Het zuurdesembrood en de vegan viennoiserie komen van Nona’s Bakery uit Borgerhout.
Complementair met Robuust!
“Powered by Robuust!”, staat op de etalage: deze winkel is inderdaad een zusteronderneming van Robuust! The Zero Waste Shop, de eerste verpakkingsvrije winkel van België. Zaakvoerder Benjamin Vermeir investeert mee in deze zaak en ondersteunt de startende ondernemers ook praktisch.
Beide ondernemingen zijn complementair, zegt hij: “Bij Robuust! komt vooral een select publiek van hardcore ‘zero waste’ aanhangers over de vloer. Met Nieuwe Vaart willen we duurzaam en plantaardig toegankelijker maken.” Nieuwe Vaart verkoopt bijvoorbeeld wel de onverpakte bestsellers van Robuust!, maar omdat bulk voor sommige consumenten nog een te hoge drempel betekent, is er ook een duurzaam verpakt aanbod.
De winkel ligt bovendien op een interessante locatie in de Antwerpse theaterbuurt, aan de Oudevaartplaats, waar elke zaterdag en zondag drukbezochte markten plaatsvinden. Hier hopen de ondernemers een breder publiek aan te spreken.
Business-to-businessambities
Dit is nochtans geen evidente periode om een nieuwe, duurzame winkel te openen. Na de coronapandemie hebben verschillende biowinkels de handdoek gegooid, maar de ondernemers geloven erin: “Voor ons is het glas halfvol: vandaag staat koopkracht weer centraal, maar die focus op duurzaamheid komt wel terug. Dit leeft echt bij de mensen.”
Benjamin Vermeir beschouwt Robuust! en Nieuwe Vaart als aanjagers van een beweging naar een meer duurzame levensstijl en ziet daarom ook potentieel in de business-to-businessmarkt. “Mensen eten evenveel op het werk als thuis. Daarom ben ik met een bezorgdienst begonnen voor bedrijven: we leveren wekelijks rauwkost, koekjes en andere producten naar keuze. Onze eerste klant is een architectenbureau.”