Klachtenregen van consumenten
Tegenwoordig gaan wasmachines of koelkasten vaak hooguit drie jaar mee, printers of gsm’s soms nog minder lang. Dat bleek gisteren nog maar eens in het Radio 1-programma Hautekiet, waar luisteraars hun verhaal kwijt konden naar aanleiding van het nieuws dat Test-Aankoop het fenomeen van ‘bewuste slijtage’ gaat onderzoeken.
Dat wordt een dure en tijdrovende klus, want ‘kunstmatige veroudering’ blijkt moeilijk te bewijzen, zo liet Ivo Mechels van Test-Aankoop onder meer via Twitter weten. “Heel vaak zie je ze niet. Fabrikanten zeggen ook dat ze een toestel goedkoper produceren omdat de consument zo veel aandacht besteedt aan de prijs. Maar die is uiteindelijk duurder af als zijn wasmachine slechts enkele jaren meegaat.”
“Daarom willen wij een zekerheid inbouwen en de wettelijke garantie optrekken van twee naar vijf jaar.” Test-Aankoop staat met die eis niet alleen: “Alle Europese consumentenorganisaties denken net zo. Wij hopen dat Europa een nieuwe richtlijn hierover uitvaardigt. Nu is de garantie op elektrische toestellen beperkt tot twee jaar. Dat moet langer.”
Nog geen politieke consensus
Ivo Mechels vindt in federaal minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte alvast een medestander: “De verlenging naar vijf jaar staat in ons verkiezingsprogramma, maar er is tot nog toe geen consensus over in de regering”, bevestigt zijn woordvoerster Els Bruggeman in Het Nieuwsblad.
“De voorbije jaren hebben we vooral aan de afdwingbaarheid van de garantie gewerkt. Zo hebben we ervoor gezorgd dat alle ombudsdiensten bijeen gebracht zijn in één ombudsdienst die op 1 januari operationeel wordt. Die zal ook klachten behandelen over het niet respecteren van de garantie. Daarnaast hebben we ook de groepsvorderingen mogelijk gemaakt. Voor een klein bedrag gaat een consument niet naar de rechtbank stappen, maar in groep wordt dat wel mogelijk.”