Ikea wil verder inzetten op e-commerce door de onlinefulfilment vanuit de winkels te organiseren. De magazijnen van de woonwarenhuizen worden omgebouwd tot e-commercecentra, ook in België.
Plan van 3 miljard euro
Alleen al in België boekt Ikea sinds de coronapandemie online dubbel zoveel omzet. Dat zorgde weliswaar voor flink wat logistieke uitdagingen. Die hoopt het bedrijf nu op te lossen door van zijn winkels definitief en structureel onlinedistributiecentra te maken. Een stuk van de magazijnruimtes wordt omgebouwd om plaats te maken voor de e-commercebestellingen, vertelt woordvoerster Colombine Nicolay aan De Tijd.
Op dit moment worden e-commerceverzendingen klaargemaakt vanuit een centraal magazijn in Genk, maar daar zullen alleen nog grote bestellingen zoals keukens worden verwerkt. Alles van accessoires tot bedden en tafels komt binnenkort uit de winkels. Het is nochtans niet de bedoeling dat de verkoopruimte kleiner wordt door de ingreep: alleen van de magazijnen wordt plaats afgenomen. In sommige vestigingen zal ook worden bijgebouwd om voldoende ruimte te voorzien voor de e-commercelogistiek.
Niet alleen in België gaat de transformatie van start: wereldwijd trekt Ingka Group, Ikea’s winkelafdeling, 3 miljard euro uit voor de ombouw tot onlinefulfilmentcentra. Op deze manier wil de meubelretailer onlinebestellingen sneller, efficiënter en goedkoper afhandelen. Het is bijvoorbeeld in België de bedoeling om zoveel mogelijk het bestaande magazijnpersoneel in te zetten, binnen hun huidige uren. Ook wil Ikea met elektrische wagens gaan leveren, maar dan mogen de afstanden niet te groot zijn.