Inflatie? Gratis is niet duur. Uitdagende markt? Dat is relatief. Besparen? Een gemakkelijkheidsoplossing. Heeft de Belgische nummer twee meer dan een perceptieprobleem? Dan heeft Filet Pur de oplossing.
Tierelier
Wat een bende dramaqueens toch hé, die analisten en beleggers. Ook als een grote foodretailer met uiteindelijk beter dan verwachte kwartaalresultaten naar buiten komt, schreeuwen ze moord en brand en dumpen ze dat aandeel als was het met PFOS vervuilde havengrond. Enkel en alleen omdat meneer Muller eventjes de woorden “inflatie” en “uitdagend” in de mond nam. Kunnen die zogenaamde financiële experts eigenlijk wel een balans lezen?
Een mens vraagt het zich af. Met een marge van nog altijd 4,2% geeft Ahold Delhaize het gros van z’n concurrenten het nakijken. Vraag maar aan Jef. Intussen draait Amerika als een tierelier en fietst Albert Heijn met de vingers in de neusgaten een straatlengte voor op het peloton. De beursgang van platform bol.com moet een pak meer dan anderhalf miljard gaan opbrengen, straks. Dus. Wat is dan eigenlijk het probleem? Die inflatie is toch hetzelfde voor iedereen?
Klein probleempje
Hoewel, die inflatie is in België dus wel wat hoger dan elders. Automatische loonindexering en zo, u kent het verhaal. En dat leidt dus tot een klein probleempje, blijkbaar: het bevindt zich meer bepaald in Kobbegem. En in een kleine 800 winkels verspreid over het land. Om van enkele mank lopende distributiecentra nog stilletjes te zwijgen, uiteraard.
Tja, in tijden van ongeziene prijsstijgingen riskeer je als kwaliteitssupermarkt namelijk een perceptieprobleem. De indruk kan ontstaan dat je duur zou zijn, meer bepaald. Zeker wanneer – volgens de Gezinsbond – vier op de tien gezinnen aan het eind van hun loon nog een stukje maand overhebben. Die lopen dan gauw naar de Aldi of de Colruyt. En daardoor verliest Delhaize dus klanten.
Afzetterij?
Zou het? Ik zie het niet, hoor. Die vriendelijke foodretailer slaat me om de oren met 1+1, 2+2 en zelfs 3+3 gratis, deze week. Gratis, dat is toch niet duur? Bovendien lanceert de keten nu een bezorgabonnement. Prime, maar voorlopig zonder streamingdienst. Onbeperkte thuislevering voor amper tien eurootjes per maand. Dat is toch geen afzetterij?
Niet dom, ook: de onlineboodschappen blijven sterk groeien – nu al 7,2% van de wereldwijde FMCG-markt – en de leeuwen hebben een marktleiderspositie te verdedigen voor wat het aan huis leveren betreft. Bon, dat je er voorlopig geen cent winst mee maakt, dat is bijzaak. Ze gaan voor de lange termijn: onlineklanten zijn trouwe klanten. En je hoeft ze geen Nutri-Boost korting te geven, dat scheelt.
Hollands efficiënt
Maar Frans was duidelijk: Delhaize moet besparen. Niet dat hij de hakbijl wil bovenhalen, maar het moet allemaal efficiënter. Op z’n Hollands, kortom. Om vervolgens de prijzen binnen de perken te houden. Zeg nu zelf, zo’n pot bio-choco van dat hippe Michel & Augustin tegen 4,49 euro voor ocharme 260 gram (12 euro de kilo dus), dat is allemaal leuk en wel voor de meerwaardezoeker, maar intussen is de Nutella bij de collega’s van AH dus wel gewoon letterlijk de hélft goedkoper dan bij de leeuwen. No kidding.
En daar ligt dan toch meteen het antwoord voor het oprapen, zou je denken. Want ja, besparen? Ze komen nu al handen tekort om de rekken in de winkels aan te vullen. En je mag hopen dat ze de fouten van 10 à 15 jaar geleden niet herhalen, toen het assortiment zodanig verschraalde dat de mensen die het nog wél konden betalen noodgedwongen naar de Rob moesten uitwijken – tegenwoordig kunnen ze gelukkig ook naar de CRU.
Lastige muggen
Nee, de oplossing ligt voor de hand. Ahold Delhaize heeft werkelijk àlles in huis om in vereende slagorde de concurrenten op de Belgische markt gewoonweg te verplétteren als waren het lastige muggen. Als ze dat écht zouden willen, tenminste. Wat argeloze waarnemers zich immers al langer afvragen, is waarom de voor de hand liggende synergie op Beneluxniveau eigenlijk uitblijft. Die fameuze fusie van gelijken ligt meer dan vijf jaar achter ons. Wie is er hier nu eigenlijk de grootste?
Als Appie hier Hollandse prijzen kan aanbieden, waarom kan Delhaize dat dan niet? Wat houdt ze eigenlijk tegen? Het is toch niet dat die Nutella in de Belgische rekken uit een andere fabriek komt hé. En dat krakkemikkig DC in Ninove, dat met spuug en paktouw aaneen hangt, hoe leg je dat uit als je in pakweg Zaandam, Eindhoven en Tilburg state-of-the-art verdeelcentra ter beschikking hebt, die just-in-time logistiek tot ware kunst verheffen?
Krokant
Kortom: “plus est en vous”, Delhaize. Laat het er nu maar eens uitkomen. Komt helemaal goed. En kijk, we worden op onze wenken bediend ook: niemand minder dan Jonathan Hertog, sinds enkele maanden verantwoordelijk voor vers en strategische sourcing, komt ons duidelijk maken welke nieuwe wind er waait bij de foodretailer. Hij neemt namelijk het woord op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen. En neemt daarbij geen blad voor de mond: volgende week krijgt u al een voorsmaakje.
Ook op het programma die dag: Jelle Nyssen van Gorillas, die schaamteloos komt illustreren hoe veranderend koopgedrag er uitziet. Echt, die kerel komt niet eens z’n bed uit om het ontbijt te bestellen. Authentiek! En Michiel Van Meervenne van Kriket komt ons diets maken waarom krekels het ingrediënt van de toekomst zijn: even voedzaam als vlees, maar zonder de nadelen. Ik hou nu al m’n hart vast voor de lunch. Belooft krokant te worden.
Decadent
Maar eerst het aperitief, uiteraard. Flesje Picon misschien? Dat schijnt de nieuwe Aperol te zijn, en met een prijskaartje van 119 miljoen euro nog een goede deal ook, volgens Campari. En aangezien het einde van de maand nog niet in zicht is, richting Delhaize voor wat van die decadente charcuterie van Mr. Georges. Als ze voor zo’n verleidelijke bedieningstoog staan, letten mensen niet op de prijzen. Quod erat demonstrandum. Geniet van het zomerse weekend en tot volgende week!