Ook Delhaize gaat nu Prime achterna, met de lancering van het eerste bezorgabonnement in België: de formule Delivery+ garandeert onlineklanten onbeperkt thuisbezorgen zonder verdere kosten, vanaf 10 euro per maand.
Vier formules
Onlineklanten van Delhaize die voor de Delivery+ formule kiezen, krijgen de boodschappen aan huis bezorgd zonder leveringskosten, zo vaak ze willen, weliswaar op specifieke bezorgmomenten. Shoppers kunnen kiezen voor een abonnement van drie of twaalf maanden, en vervolgens een favoriet bezorgmoment kiezen van dinsdag tot en met donderdag, of van maandag tot en met zaterdag. Delhaize houdt dat favoriete tijdslot dan vrij. Bij elke bestelling van 120 euro krijgen klanten bovendien een gratis product.
Er zijn dus vier verschillende formules mogelijk: de formule van dinsdag tot donderdag voor twaalf maanden is met een maandelijks bedrag van 10 euro de goedkoopste, die van maandag tot zaterdag gedurende drie maanden de duurste, met 16,5 euro per maand. Wie bestelt voor een ander tijdslot, betaalt de normale bezorgkost. Klanten kunnen hun favoriete slot overigens altijd wijzigen in hun profiel.
Delhaize speelt met de formule in op de stijgende aankooppfrequentie van onlineklanten. Volgens de retailer is de abonnementsformule al voordelig vanaf twee bestellingen per maand. De ‘normale’ bezorgkost bedraagt immers minstens 5,95 euro per bestelling – al zijn er vaak promoties die de kost wegnemen. Voorlopig is Delivery+ nog niet in het hele land beschikbaar: wel in de steden Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven en Luik. Als de abonnementsformule aanslaat, wordt ze uitgebreid naar andere steden en regio’s.
Trouwe klanten
In België is Delhaize de eerste foodretailer die uitpakt met een bezorgabonnement. In andere markten volgen al meer retailers het voorbeeld van Amazon Prime. Eind vorig jaar lanceerde Carrefour in Frankrijk een abonnement voor grote leveringen, waarbij klanten niet enkel de bezorgkosten gratis krijgen, maar daarbovenop ook een korting van 5% ontvangen. In Nederland test Jumbo het abonnement ‘Bezorgeloos’: in ruil voor een vast maandelijks bedrag, kunnen de deelnemers maximaal één bestelling per dag plaatsen zonder bestelkosten. En Albert Heijn heeft de omnichannel-formule ‘Mijn Albert Heijn Premium’ die klanten allerlei voordelen biedt.
Die grote belangstelling is geen toeval. Abonnementsformules garanderen bedrijven immers vaste, herhaalde inkomsten. Abonnees zijn doorgaans de meest trouwe en waardevolle klanten voor een retailer.