“Controle over presentatie merk”
Asics verbiedt zijn Duitse dealers om producten te verkopen op platformen zoals Amazon en eBay of om te adverteren op vergelijkingssites met het logo van Asics. Asics zegt zo de controle te willen houden over hoe het merk wordt gepresenteerd naar de klant. Ook Nike en Adidas voeren dergelijke praktijken in Duitsland en ook naar die twee bedrijven loopt er een onderzoek in Duitsland. Zij volgen dus nauwgezet de ontwikkelingen rond Asics.
Duitse juristen zagen weinig problemen met de restricties, omdat ze worden opgelegd aan alle verkopers en er dus geen sprake zou zijn van concurrentievervalsing. De Bundeskartellamt is echter van oordeel dat het verbod vooral dient om controle te houden over de prijsconcurrentie “in zowel het online als het fysieke kanaal.”
Volgens de waakhond vormen de verschillende restricties samen “de facto een verbod op internethandel”. Ze worden dan ook beschouwd als een ontoelaatbare concurrentiebeperking. Asics heeft nu tot 10 juni om een verweer in te dienen tegen het oordeel van het Bundeskartellamt.