3 op 10 smartphonegebruikers veranderde koopgedrag
Volgens DigitasLBi zegt 31% van de Belgische smartphonegebruikers dat zijn koopgedrag is veranderd door het gebruik van het toestel. Liefst 93% zegt zijn smartphone bijvoorbeeld te hebben gebruikt om info over de locatie en openingsuren op te zoeken alvorens een aankoop te verrichten. Voorts gebruikt 53% de smartphone ook in de winkel, niet alleen om technische informatie op te zoeken of om de mening van familie of vrienden te vragen maar ook om online prijzen te vergelijken.
Ook de sociale media spelen een rol in het veranderende koopgedrag. Zo zegt 44% van de Belgische gebruikers dat ook een sociaal netwerk (zoals Facebook) hun koopgedrag heeft gewijzigd. Bovendien zegt 18% van hen dat ze meer kopen van merken die ze via sociale media volgen.
Klant binnenlokken…
“Consumenten evolueren mee met de nieuwe technologieën, retailers moeten zich daaraan in hun winkelpunt proactief aanpassen“, zo waarschuwt José Fernandez, directeur van marketing- en technologieagentschap DigitasLBi België. “Alvorens een winkel binnen te stappen, gebruiken shoppers wereldwijd regelmatig digitale toestellen.”
Retailers moeten volgens het bureau verkopers met tablets inzetten om productinformatie op te zoeken, de meningen van andere consumenten over een product te tonen of zelfs betalingen mogelijk te maken, zodat de klant niet meer moet aanschuiven aan de kassa. Volgens het onderzoek gaat 68% van de Belgische consumenten er trouwens van uit dat verkopers efficiënt overweg kunnen met tablets.
De respondenten oordelen ook dat onder meer interactieve informatieterminals in de winkels, de mogelijkheid om kledij virtueel te proberen met een digitale spiegel en gepersonaliseerde promoties op de smartphone (location based) hun winkelervaring nog zouden verbeteren.
…maar waken over prijsverschillen
Wel waarschuwt Fernandez voor de verwoestende invloed van prijsverschillen, die alle investeringen om klanten te lokken zeer snel teniet kan doen. Zo toont het onderzoek aan dat 13% van de ondervraagde klanten een winkel zou verlaten bij een prijsverschil van 5%, terwijl 45% dat zou overwegen. Bij een prijsverschil van 10% zou zelfs 88% van de consumenten vertrekken. Vooral retailers van technologie en huishoudtoestellen blijken daar uitermate kwetsbaar voor.
Wie overigens meer wil weten en zien over het effect van mobiele technologie op het koopgedrag, of de laatste nieuwe snufjes wil ontdekken om die mobiele klant te verleiden, kan permanent terecht in RetailDetails kenniscentrum The Loop.