Estée Lauder tempert de verwachtingen, nu in China het leven weer aan banden wordt gelegd en de Russische markt wegvalt. De cosmeticagroep kondigt ook al de derde prijsstijging op een jaar tijd aan.
Overal groei behalve Azië
Estée Lauder stelt zich met minder tevreden dit jaar, nadat de nieuwe lockdowns in China op de verkoop wegen. Voor het hele boekjaar rekent de cosmeticagroep nu op een netto-omzetgroei van 7 tot 9%, een heel pak minder dan de 13 à 16% waar het bedrijf oorspronkelijk vanuit ging. De verwachte winst per aandeel gaat omlaag van 7,28-7,47 dollar tot 6,54-6,70 dollar.
In het afgelopen kwartaal steeg de omzet nog wel met 10% tot 4,25 miljard dollar (4 miljard euro), al hadden analisten ook dan net iets meer verwacht. De kwartaalwinst oversteeg wél de prognoses en klokte af op 2,97 dollar per aandeel. In alle regio’s behalve Azië was groei, die de daling in China deels compenseerde. De netto-omzet van de groep in de regio Azië-Stille Oceaan daalde namelijk met 4%.
Door de zure appel bijten
“Er bestaat geen twijfel over dat de huidige beperkingen in China van voorbijgaande aard zullen blijken, hoewel de impact op onze resultaten in het vierde kwartaal nog veel groter zal zijn dan in het derde kwartaal”, zegt CEO Fabrizio Freda tegenover Financial Times. Ook de oorlog in Oekraïne laat zich voelen. Estée Lauder heeft zoals de meeste merken zijn Russische activiteiten opgeschort sinds maart.
Vooral het segment huidverzorging was de groeimotor dit kwartaal en was goed voor 6% meer omzet. Premiummerk La Mer is de ster van het assortiment, al deed de terugval in China de dubbelcijferige groei in andere regio’s gedeeltelijk teniet. Het bedrijf verhoogt in juli voor de derde keer dit boekjaar de prijzen.