(Publireportage) E-commerce is het snelst groeiende segment van de retailmarkt in Europa. En shoppers kunnen steeds makkelijker via social media, virtuele shopmomenten en zelfs via hun smartspeaker online bestellingen doen. Goed nieuws dus voor fabrikanten en dienstverleners, webshops en online retailers. Maar minder goed nieuws voor de supply chain en het milieu?
Shoppers hebben sinds de covidpandemie online verkoopkanalen definitief in hun hart gesloten. Maar niet elke webshop en elk product heeft kans tot slagen.
De online consument is namelijk meer dan ooit kritisch over zijn koopervaring en bindt zich minder makkelijk aan een specifiek merk of bepaalde webshop. Hij wilt een zo ruim mogelijke keuze, tegen de beste prijs, met het meest eenvoudige aankoopproces en de snelste levering zonder dat zijn pakje beschadigd geraakt.
En liefst zo duurzaam mogelijk als het kan.
Want als een duurzaamheidsbeleid ontoereikend blijkt, zou volgens een wereldwijd rapport 70% van de online shoppers ophouden een merk te gebruiken.
Belangrijk is dus om overal aanwezig te zijn, voldoende beschikbaarheid te hebben en alles het liefst zo efficiënt en duurzaam mogelijk te maken voor de consument.
Logistiek brengt dat enorme uitdagingen met zich mee.
Enerzijds maken het aanslepende tekort aan transport, de hoge brandstofprijzen en de stijgende kosten voor houten pallets die nodig zijn voor het transport het er niet makkelijker op. Anderzijds is er ook de stijgende druk van consumenten en regeringen om verpakkingsafval en verspilling te vermijden. De e-commercehandelaar zelf krijgt dan weer te maken met de stijgende prijzen van karton en kosten om afval te storten.
Om een efficiënt en duurzaam e-commerce bedrijf te kunnen runnen, zijn volgende vragen essentieel voor de supply chain.
1. Hoe complex is jouw keten?
Waar zitten je aanwezige bottlenecks?
Waar zou je kunnen standaardiseren en vereenvoudigen?
Shoppers bestellen in kleine aantallen en leveranciers leveren dikwijls ook gefragmenteerd aan. Daarenboven gelden er andere regels en eisen in andere landen of regio’s. Bij speciale, commerciële dagen zoals de soldenperiode of eindejaar en zelfs bij onverwachte omstandigheden zoals bij de coronacrisis, moet je snel en flexibel kunnen reageren op het schommelde vraag-aanbodsituatie.
2. Heb jij zicht op je verborgen kosten?
Weet je welke verborgen kosten er zijn in je supply chain, inclusief transport en verpakkingen (zoals pallets)? Welke kosten zou je kunnen verminderen of zelfs elimineren?
Net zoals in de traditionele toeleveringsketen, moet je in e-commerce rekening houden met verborgen kosten, zoals bijvoorbeeld het gebruik, de opslag en het transport van goederen en zelfs van pallets.
In de e-commerce sector wordt namelijk voor het grootste deel gewerkt met houten wegwerppallets. Onder meer door de wereldwijde lockdowns is er een tekort op de internationale houtmarkt gekomen waardoor de houtprijs de hoogte in is gegaan, met stijgingen tot wel 400%. De prijs van een pallet is vandaag het dubbele ten opzichte van een jaar geleden. En er is geen zicht op structureel herstel naar de prijzen van voorheen.
Sommige dingen die dus onbelangrijk lijken, kunnen echter een grote impact hebben op je cash flow en winstmarges.
3. Wat is het aandeel afval en verspilling in je keten?
Waar in je supply chain produceer je afval en hoeveel?
Op welke manier zou je dat afval kunnen elimineren of hergebruiken?
In een complexe en snelle supply chain zoals die van e-commerce is de kans op afval en verspilling erg groot. Veel transportbewegingen van kleine productaantallen met half volgeladen vrachtwagens en dus lege kilometers is zeker geen uitzondering. Soms is er een te grote voorraad die beschadigd kan raken, gebruik je een omdoos die te groot is in verhouding tot het product en zeker ook de verschillende types verpakkingsafval, waaronder kartonnen verpakkingen en zelfs wegwerppallets.
Geen actie ondernemen kan een kostelijke grap worden. Eraan beginnen is echter ook niet altijd eenvoudig.
Wat is nu de beste manier om verspilling tegen te gaan?
En hoe kun je concrete oplossingen vinden en implementeren in jouw bedrijf?
4. Is jouw businessmodel al gebaseerd op de circulaire economie?
In een circulaire economie worden producten of delen van een product hergebruikt, die op het einde van hun levenscyclus opnieuw dienen als grondstof, als basis voor een nieuw product.
Denk bijvoorbeeld aan modulaire gebouwen waarvan bouwelementen na afbraak opnieuw gebruikt kunnen worden, kalkafval van waterzuiveringsinstallaties als grondstof voor tapijten, suikerriet als grondstof voor biologisch afbreekbare cosmeticaverpakkingen of houtafval als grondstof voor bouwmaterialen zoals MDF-platen.
Maar ook deelsystemen zijn gebaseerd op principes van de circulaire economie: deelfietsen, deelauto’s, overnachtingen, wassalons en zelfs pallets.
De voordelen van een circulair model:
- De impact op het milieu is kleiner: je helpt mee de uitputting van natuurlijke hulpbronnen te stoppen, en je zorgt voor minder luchtvervuiling en afval.
- Je verhoogt de klantloyaliteit: consumenten kopen steeds bewuster van merken die duurzaam omgaan met het milieu.
- De toeleveringsketen is flexibeler: je bent minder afhankelijk van de aanlevering van nieuwe grondstoffen of materialen. Bovendien verminder je het risico van macro-economische gebeurtenissen, zoals de COVID-19-pandemie, of een veranderende politieke context zoals na de Brexit.
- Je bespaart kosten, zoals aankoop-, opslag-, distributie-, transport-, en recyclagekosten of zelfs kosten om afval te storten.
Wil je nog meer informatie over hoe je met afval en verspilling kunt omgaan?
Download deze online leidraad voor een circulaire e-commerce.
Daarin wordt er nog dieper ingegaan op het verschil tussen en de voordelen van recyclage en hergebruik. Daarnaast biedt het enkele concrete voorbeelden en tips om een circulaire aanpak te starten of verder uit te breiden.