Kloof met nummers 2 en 3 slinkt
Op twee en drie volgen Tiense Suikerraffinaderij (79,8) en Lotus Bakeries (77,4). Neuhaus en Delhaize vervolledigen de top-5. Helemaal onderaan bengelen Electrabel GDF Suez (49,8), Belfius (49,4) en de NMBS (49,2). De kloof tussen Colruyt en de nummers twee en drie is wel wat kleiner geworden. De discounter moet namelijk een klein beetje terrein prijsgeven tegenover vorig jaar, terwijl zowel Tiense Suikerraffinaderij als Lotus Bakeries erop vooruitgaan.
Opvallendste stijger dit jaar is bpost, dat liefst 14 punten vooruitgaat. “Een duidelijk voorbeeld van hoe leiderschap een belangrijke impact kan hebben op de bedrijfsreputatie”, zegt Walter Gelens van akkanto, de Belgische partner van het Reputation Institute.
“Wie je bent is belangrijker dan wat je verkoopt”
Na een sterke daling in 2012, vooral een gevolg van de crisis, komt het algehele reputatiepeil van de 35 onderzochte bedrijven dit jaar terug op een goed niveau (gemiddeld 65,1). Daarmee zouden de bedrijven weer beter doen dan in 2011.
“De verbetering van het gemiddelde reputatiepeil is zeer bemoedigend. Dit wijst erop dat steeds meer Belgische bedrijven reputatiemanagement serieus nemen. Een onderneming ontleent zijn bestaansrecht aan de steun van zijn stakeholders en Belgische bedrijven realiseren zich dat meer en meer”, klinkt het bij akkanto.
“Bedrijven die begrijpen hoe belangrijk het is hun verhaal op een boeiende manier te vertellen, die een duidelijk verband leggen tussen wie ze zijn en wat ze doen, zullen profiteren van positieve steun op lange termijn: kopen, aanbevelen, voordeel van de twijfel bij een crisis, enz. De tijd en energie die ze hieraan besteden, zal leiden tot groeiend vertrouwen van klanten, wat vervolgens weer resulteert in succes op de lange termijn.”