Onderliggende groei beter dan verwacht
De omzet van Unilever daalde met 6,3 procent naar 11,4 miljard euro in het eerste kwartaal, maar dat was vooral te wijten aan een impact van de wisselkoerseffecten van 8,9 procent. De onderliggende groei (die geen rekening houdt met wisselkoersen en acquisities) kwam uit op 3,6 procent, hoger dan de verwachte 3,3 procent die analisten hadden voorspeld.
In opkomende markten steeg de onderliggende omzet met 6,6 procent, heel wat trager dan de 8,4 procent groei in het vierde kwartaal van 2013. “Opkomende markten gaan momenteel door een periode van tragere groei en economische volatiliteit, maar onze strategie blijft onveranderd. We blijven investeren in onze merken, zodat ze goed geplaatst zijn om te profiteren van de groeimogelijkheden die de groeiende bevolking en een hoger inkomen met zich meebrengen”, zegt CEO Paul Polman.
Unilever verkocht onlangs nog het merk BiFi en is nu aan het bekijken om nog enkele merken van de hand zal doen. Zo wordt een mogelijke verkoop van de pastasauzenafdeling in Noord-Amerika bekeken en ook SlimFast zou misschien verkocht worden. Unilever kocht SlimFast voor 1,75 miljard euro in 2000, maar de verkoop van het dieetproduct is in de Verenigde Staten sindsdien sterk teruggevallen.