Het was geleden van 2015, maar Amazon draaide vorig kwartaal weer verlies. De e-commerceverkoop hapert, zeker buiten de Verenigde Staten , en ook voor het tweede kwartaal tempert de reus uit Seattle de verwachtingen.
E-commerceverkoop zakt in
Amazon eindigde het voorbije kwartaal 3,8 miljard dollar (3,5 miljard euro) in het rood, voor het eerst sinds 2015. Grote boosdoener is de recente investering in Rivian, een producent van elektrische auto’s, maar ook boven de streep was het kwartaal een tegenvaller. E-commerce tekende een omzetdaling van 3% op en klokte af op 51,1 miljard dollar (48 miljard euro), een sterke terugval na de dubbelcijferige groei tijdens en voor de coronacrisis.
Internationaal was er zelfs een daling van 6%. De groei in andere bedrijfsonderdelen van Amazon, zoals ‘cloud computing’ en reclame, bleef wel sterk: de totale omzet steeg toch nog met 7%. “De pandemie en de daaropvolgende oorlog in Oekraïne hebben ongewone groei en uitdagingen met zich meegebracht”, zegt Andy Jassy, de opvolger van Jeff Bezos als CEO van Amazon. Die uitdagingen zijn met name hogere kosten, aanhoudende inflatie en druk op de toeleveringsketen.
Inflatie alleen al zorgde volgens Jassy voor twee miljard dollar aan extra kosten. In de Verenigde Staten trok de technologiereus bovendien de lonen van het personeel op, als reactie op de grote arbeidstekorten en groeiende vakbondsstrijd. Hogere brandstofprijzen hebben ook de leveringen duurder gemaakt. Onlangs trok Amazon daarom de prijzen van zijn dienstverlening op, zowel voor consumenten (via een duurder Prime-abonnement) als voor platformverkopers (door een hogere commissie).
Nog geen beterschap
De toekomst belooft niet veel beterschap. Ook voor het tweede kwartaal voorspelt Amazon een zwakkere omzet. Het bedrijf gaat nu uit van 3% à 7% meer omzet en calculeert opnieuw een mogelijk verlies in. Het bedrijfsresultaat zou uitkomen tussen een verlies van een miljard dollar en een winst van drie miljard dollar.
“Nu we niet langer op zoek zijn naar fysieke of personeelscapaciteit, zijn onze teams gefocust op het verbeteren van de productiviteit en de kostenefficiëntie in ons hele fulfilmentnetwerk”, sust Jassy niettemin. “We weten hoe we dit moeten doen en hebben het eerder gedaan. Het kan enige tijd duren, vooral omdat we ons door de aanhoudende inflatie en druk op de toeleveringsketen heen werken, maar we zien bemoedigende vooruitgang op een aantal dimensies van de klantervaring.” Het bedrijf levert met name weer zo snel als voor de coronapandemie, benadrukt de CEO.