Volgens Test-Aankoop is een gemiddelde winkelkar in de supermarkt op een jaar tijd 6% duurder geworden. Uitschieters zijn tomaten, spaghetti en frituurolie. Enkel fruit werd iets goedkoper.
Kostenstijgingen sijpelen door
“Een gezin met twee personen dat vorig jaar maandelijks gemiddeld 390 euro uitgaf in de supermarkt, zal voor dezelfde winkelkar nu 413 euro betalen, 23 euro meer”, zegt woordvoerder Simon November van Test-Aankoop. De kostenstijgingen voor grondstoffen, energie, transport en verpakking sijpelen nu door naar de consument.
Tomaten werden 31,5% duurder, een gevolg van de hoge energieprijzen waar tuinbouwers mee te maken hebben. Telers hebben minder tomaten geplant, het kleinere aanbod doet de prijzen stijgen, bevestigt woordvoerder Vanessa Saenen van de Boerenbond aan Het Nieuwsblad. De prijs van spaghetti steeg met 30,5%, een logisch gevolg van de duurdere tarwe. En ook een stijging voor frituurolie komt niet onverwacht: + 26,2%.
Verder werden onder andere papierwaren (+20,3%), gemalen koffie (+18,6%), boter (+17,9%), olijfolie (+11,1%) en mosterd (+10,5%) fors duurder. Enkel fruit werd iets goedkoper: -1,9%. Test-Aankoop verwacht voorlopig geen verbetering, aangezien de oorzaken van deze prijsstijgingen internationaal zijn.