Snackproducent Mondelez heeft een sterk kwartaal achter de rug dankzij hogere prijzen en volumegroei voor zijn chocolade en koekjes. Tegelijk kost de oorlog in Oekraïne het bedrijf honderden miljoenen.
Meer prijsverhogingen op komst
Consumenten blijven snacken in crisistijden: Mondelez, de fabrikant van merken als Oreo’s, LU, Milka en Côte d’Or, zag de omzet in het eerste kwartaal stijgen met 7,3% tot 7,76 miljard dollar (7,3 miljard euro). Dat is beter dan verwacht werd, dankzij prijsverhogingen en een aanhoudende vraag naar tussendoortjes.
Maar er is een keerzijde: de operationele winst ging 189 miljoen dollar (180 miljoen euro) lager. De belangrijkste oorzaak: de oorlog in Oekraïne, waar de fabrikant twee fabrieken moest sluiten. Voor de rest van het jaar rekent Mondelez op een tegenvaller van nog eens 200 miljoen dollar (190 miljoen euro) door inkomstenverlies in Oekraïne. De fabrikant moet voor bepaalde producten op zoek naar alternatieven. Onder meer Cent Wafers worden sinds vorig jaar in Oekraïne geproduceerd.
Doordat de kosten hierdoor hoger oplopen dan voorzien, ziet de fabrikant zich genoodzaakt om de prijzen in een aantal markten verder te verhogen. Dat zou op termijn op de consumptie kunnen gaan wegen, al is dat tot nu toe niet het geval.
Eerder rapporteerde ook sectorgenoot PepsiCo een verlies van bijna een half miljard dollar door de oorlog in Oekraïne.