Hoe bewaken influencers hun authenticiteit op kanalen als Instagram en TikTok? Wat maakt een merk een goede match? Voelen ze zich comfortabel met de aangescherpte regels rond contentmarketing?
TikTok versus Instagram
Is influencermarketing de nieuwe mond-tot-mondreclame? Op het RetailDetail Congress vragen we het aan drie toonaangevende digitale ‘contentcreators’. Al in 2011, toen het woord influencer nog niet eens bestond, begon Elke Sockeel – ook bekend als Goldiloks – als één van de eersten in België een modeblog. Vandaag heeft ze 55.200 volgers op Instagram en is ze actief als consultant in strategische ‘storytelling’, branding en influencermarketing.
Branding is ook een grote liefde van actrice, presentatrice, zangeres, contentcreator en Instagramfenomeen Bab Buelens, goed voor wel 217.000 volgers. Ze heeft een sterke affiniteit met mode en lifestyle en is ook ambassadrice voor Samsung. Op Instagram wil ze graag authenticiteit terugvinden: “Niet alleen reclame, ook échte dingen.”
Mo Urus begon acht jaar geleden op Instagram, maar is nu vooral actief op TikTok, waar hij zijn authenticiteit beter kan uitspelen. Hij is ook ondernemer met een eigen kledinglijn, stylist en make-upartiest, en communicatieadviseur bij Oona. “Merken laten TikTok nog wat links liggen, maar als je de jongere generatie wil bereiken, is dat toch wel het nieuwe kanaal. Gen Z is op zoek naar authenticiteit. Instagram is meer gecureerd”, denkt hij.
Panelgesprek
Welke factoren bepalen of influencers met een merk in zee gaan of niet? Hoe bepalen ze hun content, hoe worden ze gebriefd? Hoe bewaken ze hun authenticiteit? Zijn ze mee met de wettelijke regels rond audiovisuele reclame? Deze en nog vele andere vragen beantwoorden ze tijdens een panelgesprek op het RetailDetail Congress, op 28 april in Antwerpen.
We wijden een volledig middagprogramma aan influencermarketing: ook adverteerders Caroline Hombroukx van Samsung, Jelena Janssens van IKEA en Hannelore Tytgat van Sebago komen hun visie toelichten in een panelgesprek. Shanice Engel van agentschap Oona belicht trends en data. We gaan ook dieper in op de reclameregels rond boodschappen op sociale media. Een must voor marketeers! Tickets bestellen kan via deze link.