Facebook-holding Meta opent binnenkort een eerste fysieke winkel: op de eigen campus in Silicon Valley kunnen consumenten binnenkort VR-brillen en metaversum-technologie kopen en uitproberen.
Bij Meta op bezoek
Zelf eens een VR-headset opzetten of de slimme AR-zonnebrillen van Ray-Ban testen? Vanaf 9 mei kan het bij Meta zelf: de voormalige Facebook-holding opent een kleine winkel op de eigen techcampus in Burlingame, Californië. Consumenten in de Silicon Valley-regio kunnen er terecht voor allerlei VR-hardware en demo’s van het bedrijf.
De winkel wil consumenten vooral vertrouwd maken met nieuwe technologische snufjes, bijvoorbeeld door bezoekers er videogesprekken te laten voeren met winkelmedewerkers of mensen te leren werken met de geconnecteerde zonnebrillen van Ray-Ban Stories. Of ze kunnen er een rondje virtueel golfen of vissen. Een kamerbreed gebogen LED-scherm laat omstaanders meevolgen. Wie wil, krijgt nadien nog een clip mee van 30 seconden om te delen… op sociale media, uiteraard.
“We willen dat je het voelt”
Het zou Meta niet zijn als het ook niet de bedoeling was om van consumenten te leren. Door de ligging op de campus kunnen medewerkers bestuderen hoe mensen er met de technologie omgaan. “In de Meta Store willen we dat je overal mee in aanraking komt. We willen dat je dingen oppakt. We willen dat je het voelt”, zegt Martin Gilliard, hoofd van de Meta Store. “De winkel hier in Burlingame geeft ons meer mogelijkheden om te experimenteren en de klantervaring centraal te houden bij onze ontwikkeling. Wat we hier leren, zal helpen bij het bepalen van onze toekomstige retailstrategie.”
De winkel is met een oppervlakte van 144 m² aan de kleine kant, maar dat moet genoeg zijn om mensen te laten proeven van wat het metaversum straks brengt. Spullen kopen kan voortaan ook makkelijker online: Meta lanceert op zijn website tegelijk een nieuw Shop-tabblad waar alle hardware centraal te bestellen valt.