Bewust reclame maken bij minderjarigen mag niet meer en aanbevelingen moeten transparanter. Het zijn enkele van de nieuwe regels in de Digital Services Act, waarover op Europees niveau akkoord is bereikt.
Marktplaatsen verplicht tot “zorgvuldigheid”
Na de Digital Markets Act, dat de concurrentiemacht van techreuzen als Amazon en Google wil inperken, heeft de Europese Unie nu ook een voorlopig akkoord bereikt over de Digital Services Act. Met die wetgeving wil Europa consumenten online beschermen en de verspreiding van illegale inhoud voorkomen. Het centrale principe: dingen die offline illegaal zijn, moeten ook online illegaal zijn.
Zowat driekwart van de Europese burgers, goed voor een half miljard inwoners, winkelen tegenwoordig al online. Toch is er nog weinig transparantie op marktplaatsen en over hoe de persoonsgegevens van al die consumenten wordt gebruikt. Daarom krijgen marktplaatsen voortaan een zogeheten ‘zorgvuldigheidsverplichting’ opgelegd ten aanzien van verkopers op hun platform. Marktplaatsen moeten binnenkort gegevens verzamelen en tonen over de verkochte producten en diensten, om de consument correct te informeren.
Al gelden de verplichtingen niet voor iedereen. Voor onlineplatforms en zoekmachines met meer dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in de EU gelden strengere regels, terwijl ondernemingen met minder dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers worden vrijgesteld van bepaalde regels. Over die vrij arbitraire opdeling was op voorhand veel discussie, maar is nu dus toch overeenstemming bereikt.
Niet gericht adverteren bij jongeren
Voor merken en retailers is ook de nieuwe regel rond aanbevelingen van groot belang. De grootste platforms en zoekmachines, zoals Amazon en Google, mogen gebruikers geen aanbevelingen meer doen op basis van profilering. Spelers met minder dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers mogen dat wel nog, maar moeten transparanter zijn over de parameters op basis waarvan aanbevelingen worden gedaan en gebruikers hierover beter informeren.
Gericht adverteren bij minderjarigen mag dan weer helemaal niet meer. Hun persoonsgegevens mogen niet langer worden gebruikt om te targeten. De Digital Services Act voorziet bovendien extra maatregelen om de veiligheid van minderjarigen online te beschermen en platformen te verplichten dat ook te doen.
“De DSA zal de basisregels voor alle onlinediensten in de EU verbeteren. Het zal ervoor zorgen dat de online-omgeving een veilige ruimte blijft, waar de vrijheid van meningsuiting en de kansen voor digitale bedrijven worden gewaarborgd,” aldus Commissievoorzitter Ursula von der Leyen in een verklaring. Het voorlopige akkoord wacht wel nog op goedkeuring door de Raad en het Europees Parlement.