Cola is duurder geworden, en dat legt Coca-Cola geen windeieren. Prijsstijgingen bezorgen de frisdrankgigant een mooie omzetgroei.
Geen zorgen om Rusland
Frisdrank van Coca-Cola is gemiddeld 7% duurder geworden, bericht Le Figaro. Toch weerhield dat de colareus er niet van om ook 11% meer te verkopen, met dank aan de coronaversoepelingen. Horeca, culturele activiteiten en evenementen mogen weer, dus wordt opnieuw meer frisdrank geserveerd. De omzet van het concern steeg zo met 16% in eerste kwartaal van dit jaar.
De omzet klokte af op 10,5 miljard dollar (9,8 miljard euro), meer dan analisten hadden durven te verhopen. De nettowinst van de groep bedroeg 2,8 miljard dollar (2,6 miljard euro), ook weer meer dan analisten verwacht hadden.
Opvallend genoeg is Coca-Cola niet al te ongerust over de opschorting van haar activiteiten in Rusland. Op 8 maart trok de frisdrankproducent weg uit het land naar aanleiding van de inval in Oekraïne, maar de gevolgen blijven volgens de groep relatief beperkt. Zowel de omzet als de nettowinst zouden maar met 1% à 2% dalen door de terugtrekking. Voor het hele jaar gaat Coca-Cola uit van een organische omzetgroei tussen de 7% en 8%.