Vers is en blijft dominant
Ruim drie kwart van de groente- en fruitaankopen door de Belgische gezinnen bestaat uit verse groenten en vers fruit. Dat blijkt uit een onderzoek bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM. “De verwerkte producten (diepvries, blik en bokaal) zijn stabiel tot licht dalend. Verse producten winnen dus relatief aan belang“, klinkt het bij het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.
Volgens de studie kocht de gemiddelde Belg 48,8 kg vers fruit en ruim 40,5 kg verse groenten. Hij besteedde daar respectievelijk 113 en 93 euro aan. Het verbruik van vers fruit vertoont een dalende trend; voor verse groenten blijft het thuisverbruik stabiel (zie grafiek).
Tomaat, wortel en appel
Wortel en tomaat zijn de meest aangekochte groenten in België, met gemiddeld 6,26 kg tomaten en 6,23 kg wortelen. Op drie volgt ajuin, met 4,6 kg. Met uitzondering van champignons zagen alle groenten uit de top-10 trouwens hun verkoop de voorbije tien jaar stijgen. Nieuw in de top-10 is de komkommer: die verdringt de bloemkool van de tiende plaats.
Bij het fruit blijft de appel het nummer één, al daalde zijn marktaandeel in tien jaar tijd wel van 22% naar 19%. Op de tweede plaats volgt de sinaasappel met een kleine 9 kg. Op drie staat de banaan, die het afgelopen decennium een enorme groei kende, net als braambessen, frambozen en blauwe bosbessen, aldus nog VLAM.