Amazon treedt uit de oevers van zijn marktplaats en gaat de concurrentie aan met Shopify: handelaars kunnen de diensten van Amazon nu ook gebruiken op hun eigen webshop.
Prime, zonder Amazon
Gratis laten bezorgen door Amazon, betalen via Amazon, Prime-voordelen genieten, maar niet verloren lopen op het massieve shopplatform van de e-commercereus. Dat is wat ‘Buy with Prime’ belooft, de nieuwe dienst die het bedrijf van Jeff Bezos in de VS aanbiedt. Handelaars en merken kunnen voortaan ook hun eigen webshop koppelen aan het Amazonsysteem.
Webshops die de dienst aanbieden, zijn te herkennen aan een Prime-logo op hun site. Bij producten die in aanmerking komen, zullen consumenten meteen de verwachte leverdatum zien. Shoppers kunnen er ook betalen met Amazon Pay en gebruikmaken van het fulfilmentnetwerk van Amazon om bestellingen te laten leveren. Buy with Prime garandeert bovendien gratis retourzendingen.
Alleen op uitnodiging
“Buy with Prime is eenvoudig toe te voegen aan de meeste bestaande direct-to-consumer webwinkels, en zal in 2022 op uitnodiging worden uitgerold”, klinkt het in een blogbericht van het bedrijf. In eerste instantie zullen alleen retailers die Fulfillment by Amazon gebruiken, worden uitgenodigd, maar later kunnen ook handelaars en merken die niet op Amazon verkopen zich inschrijven.
Die eerste groep verkopers kan Buy with Prime al op enkele minuten toevoegen aan hun webwinkel, omdat hun voorraad toch al is opgeslagen in magazijnen van Amazon. Nieuw is dat de winkeliers wel de bestelinformatie van klanten krijgen, inclusief hun e-mailadressen, zodat ze ook rechtstreeks kunnen communiceren en zelf beschikken over klantendata.
Reactie op Shopify
Met de optie wil Amazon merken en retailers aantrekken die belang hechten aan hun eigen beleving en onlinewinkelomgeving, en niet zomaar tussen de duizenden andere producten op de marktplaats terecht willen komen. De reus uit Seattle gaat zo ook rechtstreekser de concurrentie aan met Shopify, dat merken en zelfstandige retailers eenvoudig een eigen webshop laat runnen. Shopify kent steeds meer succes als alternatief voor de ‘eenheidsworst’ van Amazon.
Bovendien hebben Prime-leden, die vast lidgeld betalen aan Amazon, zo meer mogelijkheden met hun abonnement. Natuurlijk hoopt het bedrijf zo nog meer betalende leden vast te houden en aan te trekken. In de VS zou bijna driekwart van alle huishoudens een Prime-lidmaatschap hebben.