Consumenten aanvaarden hogere prijsstijgingen dan FMCG-reus Procter & Gamble vooraf had ingeschat. De producent van Gillette en Oral-B zag de omzet begin dit jaar met 7% groeien.
Hogere prijzen compenseren
“We hebben de prijzen het hele jaar door aangepast en tot nu toe zien we dat de prijselasticiteit – de reactie van de consument op de verhoging die we doorvoeren – zo’n 20% tot 30% gunstiger is dan we op basis van historische gegevens hadden aangenomen”, zei CFO Andre Schulten volgens CNBC. De prijsverhogingen slagen erin de hogere kosten te compenseren.
In het vorige kwartaal steeg de netto-omzet met 7% tot 19,38 miljard dollar (bijna 18 miljard euro), beter dan de 18,73 miljard dollar die analisten verwachtten. Op autonome groei bedroeg 10%, hoewel het volume slechts met 3% toenam. Het grootste deel van de groei is dus te danken aan de verhoogde prijzen, zoals ook andere FMCG-bedrijven al toegaven.
Grondstofkosten stijgen explosief
De hogere grondstof- en vrachtkosten zetten wel druk op de marges, ook al hielpen hogere prijzen en productiviteitsbesparingen dat op te vangen. De brutomarge daalde met 4 procentpunten, terwijl de operationele marge uiteindelijk maar met 0,1 procentpunt zakte. P&G verwacht dat de inflatie in het volgende kwartaal nog zal toenemen en de kosten voorlopig blijven stijgen.
Voor het gebroken boekjaar, dat tot eind juni loopt, gaat Procter & Gamble nu uit van een omzetgroei van 4% à 5%, tegenover 3% tot 4% eerder. De marge zal vermoedelijk rond de 3% eindigen, omwille van liefst 2,5 miljard dollar aan hogere grondstofkosten, 400 miljoen dollar extra vrachtkosten en nog eens 300 miljoen dollar aan negatieve wisselkoerseffecten.