Van info- en promosite naar heuse webshop
Half maart vorig jaar opende Auto5 als eerste bandenspecialist een online bandenshop in ons land. De automobilist kon er in alle rust banden vergelijken, kiezen, bestellen en meteen een afspraak maken voor een bandenwissel. Die nieuwe service was een grote stap voor Auto5, dat zijn website tot dan vooral als informatie- en promotiekanaal ingezet had.
“Het succes van de online-bandenshop overtrof onze verwachtingen. Zonder promotie bestelden veel meer klanten dan verwacht hun banden online. Ook nieuwe klanten kozen dankzij deze tool voor Auto5″, zegt Olivier Renard, aankoop- en marketingdirecteur van Auto5.
“Dat was voor ons een betrouwbare indicatie dat ook de Belgische consument klaar was voor de stap naar het online shoppen voor zijn autobenodigdheden. Daarom beslisten we om onze website radicaal om te bouwen van een eerder promotionele tool naar een echte shop.”
Voorlopig enkel Click & Collect
De echte lancering gebeurde enkele weken geleden in alle stilte. “Geen sinecure, want we zijn van start gegaan met meer dan 30.000 referenties, een aantal dat we de volgende weken nog gevoelig zullen verhogen”, zegt Olivier Renard. Het aanbod varieert nu al van een busje ruitenspray over remblokjes tot zelfs een elektrische scooter.
“De zoekmotor is één van de grote troeven van onze nieuwe webshop. Als je wisselstukken opzoekt, toont de site enkel onderdelen van het door de klant gekozen voertuig. De shop werkt volgens het ‘click & collect’-principe: je bestelt en als het artikel in de winkel van jouw keuze in voorraad is, kan je het twee uur later al oppikken.” Voor artikels die niet in voorraad zijn, belooft Auto5 een termijn van maximaal vijf werkdagen.
Intussen bestudeert de groep de mogelijkheid om in de toekomst ook ‘click & delivery’, thuislevering dus, aan te bieden. En de prijzenpolitiek? “Er is geen verschil tussen de prijzen online en die in onze Auto5-centers. Sommige promo’s zullen wel enkel online beschikbaar zijn”, aldus nog Olivier Renard.