Betere kwaliteit, meer productie
Hein Deprez van Univeg en Pawan Goenka van Mahindra (foto) hebben maandag officieel het contract ondertekend voor hun nieuwe joint venture. Die zal zich toeleggen op “de ontwikkeling van de supply chain van fruit en groenten om zo te voldoen aan de noden van de lokale en internationale markten”.
“Door deze samenwerking kunnen we aanwezig zijn op de Indiase markt en contact leggen met de landbouwers. Mahindra’s netwerk en onze technische expertise in zes werelddelen en 32 distributiecentra in Europa bieden positieve vooruitzichten voor alle stakeholders”, zegt Univeg-CEO Hein Deprez.
Univeg, dat een belang heeft van 40% in de nieuwe entiteit, zal de technische knowhow leveren voor de kwaliteitscontrole, de verwerking van de producten na de oogst en het rijpingsproces. Op die manier moeten de producten “voldoen aan het internationale kwaliteitscontrolebeleid” en moeten de landbouwers tegelijk “hun productiviteit en prijsrealisatie kunnen verbeteren”.
De Indiase partner, die 60% in handen heeft, zal “ondersteuning bieden bij het opstellen van contractlandbouwovereenkomsten in heel India, zijn binnenlandse marketing- en distributienetwerk versterken en de noodzakelijke diensten voor lokale vergunningen en ondersteuning leveren”.
Fruitmerk Saboro
Mahindra ShubhLabh werd opgericht om de Indiase landbouwers te ondersteunen bij het verhogen van hun productiviteit. In november 2013 lanceerde de groep zijn eerste fruitmerk, Saboro. Dat richt zich met een brede waaier aan vruchten zoals appels, druiven, bananen en ander ingevoerd fruit tot de gezondheidsbewuste Indiase consument.
Daarnaast zal ook Indisch fruit op termijn een positie krijgen op de globale markt “aangezien exportgeoriënteerde supply chains voor geselecteerd fruit uitgebouwd zullen worden”, klinkt het nog in het persbericht. Alle fruit van de joint venture zal onder het Saboro-merk worden verkocht.