Carrefour kijkt vol vertrouwen naar de toekomst, ondanks de moeilijke context: de retailer won marktaandeel in zijn belangrijkste markten tijdens het eerste kwartaal van 2021, maar België blijft de zwakste schakel binnen de groep.
België boert achteruit
In het eerste kwartaal van dit jaar realiseerde Carrefour een vergelijkbare omzetgroei van 3,4%, tot 20,2 miljard euro. Daarmee deed de groep iets beter dan de meeste analisten hadden verwacht. Op de Franse thuismarkt trappelde de retailer ter plaatse (de hypermarkten gingen zelfs 1,1% achteruit), maar dat werd goedgemaakt door sterke prestaties in Spanje en Brazilië.
Ook in Italië, Polen en Roemenië ziet de groep vooruitgang. In België daalde de vergelijkbare omzet echter met wel 7%. Carrefour wijst erop dat de concurrentie op de Belgische markt hevig is en dat de prestaties in het eerste kwartaal de afgelopen twee jaar erg sterk waren, wat de vergelijkingsbasis moeilijk maakt.
Kosten besparen
De e-commerceomzet steeg met 10% naar een nieuw record, vooral dankzij een sterke groei van leveringen aan huis. Ook het mediaplatform Carrefour Links, dat adverteerders de mogelijkheid biedt om hun communicatie te personaliseren op basis van het aankoopgedrag van de klant, kent een toenemend succes, met nu 235 actieve klanten.
Topman Alexandre Bompard is dan ook vol vertrouwen dat de groep zijn strategische objectieven zal behalen. De retailer wil dit jaar meer dan 900 miljoen euro aan kosten besparen en tegelijk de koopkracht van zijn klanten bewaken in een context van hoge inflatie, door sterker in te zetten op huismerken, promoties en getrouwheidsprogramma’s.