Duurzame en respectvolle samenwerking
“In de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgisch agrovoedingsketen staan eerlijke handelspraktijken en dus respect tussen de schakels van de agrarische keten centraal. Dit is in lijn met de missie en visie van Albert Heijn in zowel België als Nederland en wat Albert Heijn dag in dag uit doet. Albert Heijn heeft als uitgangspunt dat iedereen die waarde toevoegt in de keten er een goede boterham aan moet kunnen verdienen”, aldus Albert Heijn.
De voorbije weken stond Albert Heijn in het oog van een (media)stormpje, nadat een studie had aangetoond dat daar waar de Nederlanders een nieuwe vestiging openen, de prijzen gemiddeld met twee procent zakken. Daarop hadden de Belgische land- en tuinbouwers aan de alarmbel getrokken en had Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw, Corné Mulders van AH België uitgenodigd voor een ‘goede babbel’ op zijn kabinet.
“Ik ben blij dat ik de heer Corné Mulders, general manager van Albert Heijn, heb kunnen overtuigen om de Belgische gedragscode te ondertekenen”, reageert Peeters tevreden. “Daarnaast is het zeer positief dat Albert Heijn in het kader van het ketenoverleg zal deelnemen aan gesprekken om te komen tot een evenwichtigere agrovoedingsketen. Hoe meer spelers zich inschakelen in de gedragscode en het ketenoverleg, hoe evenwichtiger de agrovoedingsketen is, wat producenten, retail en distributie enkel maar ten goede komt.”
Eerder had Albert Heijn al wel de Europese gedragscode ondertekend. De Belgische code is echter specifieker: ze bevat een duidelijkere definitie van het concept ‘duurzaamheid’, voorziet in het aanbieden van lokale producten op voorwaarde dat die competitief zijn en bevat daarnaast ook afspraken rond het regelen van geschillen.