Bijna 19,8 miljard euro omzet
Carrefour realiseerde van januari tot maart een omzet van 19,79 miljard euro, 3,7% minder dan in hetzelfde trimester een jaar eerder. De daling is toe te schrijven aan drie factoren: ongunstige wisselkoerseffecten, geen paaseffect (Pasen viel vorig jaar in het eerste kwartaal, dit jaar pas in april) en dalende brandstofprijzen.
Zonder die elementen was er echter een groei van 3,7%. “Daarmee tekent Carrefour de beste organische groei van de voorbije twee jaar op”, verklaarde financieel directeur Pierre-Jean Sivignon tijdens een conference call. Dat is wel vooral met dank aan Latijns-Amerika, want op zijn thuismarkt kampt Carrefour met de gevolgen van de prijzenslag die volop woedt.
Franse groei vertraagt
In Frankrijk, nog altijd goed voor 40% van de groepsomzet, realiseerde Carrefour een organische groei van 1,4% (vorig kwartaal was dat nog +2,2%). Daarmee lijkt de groei te plafonneren, vooral in de voor Carrefour zo belangrijke hypermarkten: die groeien nog 0,7%, een halvering tegenover de 1,4% groei van vorig kwartaal.
De verklaring is te zoeken in de gigantische prijzenoorlog die volop woedt in Frankrijk. “De prijzen dalen inderdaad in bepaalde categorieën van voeding“, erkent Pierre-Jean Sivignon, maar – en dat is dan het goede nieuws voor Carrefour – “de hypermarkten van de groep kregen nu al voor het vierde kwartaal op rij meer klanten over de vloer”.
Volgens onderzoeksbureau Kantar WorldPanel wist Carrefour zijn marktaandeel daardoor een half procent op te trekken tot 21,1% eind maart. Daardoor vergroot Carrefour zijn voorsprong op nummer twee Leclerc, die tevreden moet zijn met 19,6%.
Latijns-Amerika zet de toon
Buiten Frankrijk blijft Carrefour het knap lastig hebben in Italië, waar de daling niet te stoppen lijkt: een daling van 5,8% in het laatste kwartaal van 2013 en nu alweer een afname van 5,9% in het eerste trimester. Beter nieuws is er in Spanje, want Carrefours op twee na grootste afzetmarkt verdappert licht: na een schuchtere +0,2% eind vorig jaar laat Spanje nu een +0,6% optekenen. Ook België speelt weer mee: ons land doet er organisch 0,8% en op vergelijkbare basis 0,5% bij.
Het sterkst groeit Carrefour evenwel in Latijns-Amerika, waar de organische omzet met 15,2% groeide – al zetten de zwakke Braziliaanse real en de Argentijnse peso wel een serieuze domper op de feestvreugde. In Brazilië klokte de organische groei af op een stijging met 8,3%, in Argentinië op een toename met liefst 39,1%.
In Azië trapt Carrefour dan weer op zijn adem. In China bleef de organische groei beperkt tot 2%, maar op vergelijkbare basis was er een daling met 3,1%. Ook Taiwan legt een gemengd rapport voor: organisch steeg de omzet 1,6%, maar op vergelijkbare basis daalde die met 0,8%.