De coronamaatregelen zijn dan wel voorbij, toch zet warenhuisketen INNO de helft van zijn personeel weer op tijdelijke werkloosheid. Het gaat er immers niet goed met de verkoop.
Consument is erg voorzichtig
De grote relance na de coronapandemie blijft uit bij INNO: na de wintersolden werd het erg rustig in de winkels en de verkoopcijfers zijn absoluut niet zoals ze horen te zijn. In alle zestien Belgische winkels en het hoofdkantoor zet de retailer de helft van het eigen personeel daarom op tijdelijke werkloosheid. Voor alle duidelijkheid: medewerkers die de shop-in-shops van de merken bemannen, vallen niet onder de regeling. Al sinds maandag blijft 50% van het verkooppersoneel thuis, verder is 25% van directie, de managers, afdelingshoofden en eerste verkopers tijdelijk werkloos. In totaal zijn 700 mensen getroffen.
De vakbonden houden er niettemin het vertrouwen in en relativeren de situatie. Net uit de coronacrisis is er nu al een andere crisis, met de oorlog in Europa en de inflatie, olieprijzen en energieprijzen. De consument is daardoor “erg voorzichtig”, zegt Valérie Van Walleghem van vakbond SETCA aan RTBF. De maatregel loopt tot eind juni, met uitzondering van de week van 2 mei, waarin iedereen – enigszins ironisch – zal werken om het 125-jarig bestaan van de warenhuisketen te vieren.
INNO investeert sinds vorig jaar nochtans net in een grondige opfrissing: vier winkels (Leuven, Luik, Schoten en Sint-Niklaas) werden al volledig vernieuwd, er was een heuse ‘rebranding’ en de keten lanceerde een onlinemarktplaats. De eerste resultaten van de testwinkel in Schoten waren volgens CEO Armin Devender uitstekend, maar nu is de vernieuwde winkel in Luik toch één van de zwakst presterende. Het wordt afwachten of de geplande renovaties van de andere winkels nu nog zoals voorzien doorgaan.